دستیابی به موفقیت تحصیلی به کمک اراده

دستیابی به موفقیت تحصیلی به کمک اراده

در این مطلب به دستیابی به موفقیت تحصیلی به کمک اراده پرداختیم.

جهت رسیدن به اهداف آموزشی، مانند تکرار و تمرین برای امتحان ریاضی، نوشتن یک مقاله، یادگیری یک زبان جدید، حفظ تمرکز خیلی سخت هست.

اگر برای مقاومت در برابر وسوسه های کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف بلندمدت با دشواری روبه رو  هستید، بدانید که شما، تنها نیستید. طبق نظرسنجی انجمن روان شناسی آمریکا ،آمریکایی‌ها بر این باورند که ضعف اراده عمده‌ترین عاملی است که مانع از موفقیت می‌گردد.

موفقیت تحصیلی به کمک اراده

توانایی به‌کارگیری اراده در سالهای مدرسه و حتی بعد از آن، در موفقیت تحصیلی و شغلی شما بسیار مهم است. در تحقیقی، دانش‌آموزانی که عملکرد بهتری در به تأخیر انداختن لذت داشتند، نمره‌ها و امتیاز بیشتری در آزمون بدست می‌آوردند.

این افراد بیشتر حضور در کلاس داشتند و با احتمال بیشتری در برنامه‌های رقابتی دبیرستان موفق میشدند. نتیجه پژوهش محققان آن بود که خود انضباطی در مقایسه با ضریب هوشی، اهمیت بالاتری در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دارد.

این تفاوتها در طول زندگی افراد نیز ادامه دارد. محققان در تحقیقی به دانشآموزانِ پیش‌دبستانی گفتند که میتوانند فوراً یک کلوچه(آزمایش معروف مارشمالو) بخورند، یا اگرچند دقیقه صبر کنند اجازه خوردن دو کلوچه را خواهند داشت.

نوجوانانی که در کودکی میتوانستند برای دریافت دو کلوچه صبر کنند در نوجوانی نیز امتیاز بیشتری در آزمون ورود به دانشگاههای مطرح و برند کسب کردند. والدین آنها نیز بیان کردند که این کودکان در برنامه‌ریزی، مدیریت استرس، ناامیدی و تمرکز، عملکرد خوبی دارند.

حال شما چه کارهایی برای موفقیت تحصیلی به کمک اراده میتوانید انجام دهید؟

تحقیق های گوناگونی نشان میدهند که مقاومت مکرر در برابر وسوسه ها ذخیره اراده را تخلیه میکند، مانند خستگی در عضله‌ها که به دلیل فعالیت بیش از حد ایجاد میشود؛ اما میتوانید روش استفاده مؤثر از اراده را یاد بگیرید و همانند عضله‌ها، اراده خود را با استفاده مؤثر از آنها تقویت کنید. از راهکارهای زیر استفاده کنید:

این مطلب را هم بخوانید
نکات کلیدی در موفقیت تحصیلی!

از وسوسه‌ها پرهیز کنید:

در تحقیق کلوچه که پیشتر اشاره شد، کودکانی که به بشقاب کلوچه خیره شده بودند، در مقایسه  با کودکانی که چشمهایشان را بسته بودند یا به سمت دیگری نگاه میکردند و حواس خود را پرت کرده بودند، کمتر توانستند در برابر خوردن کلوچه مقاومت کنند. »دور از چشم، دور از ذهن برای مطالعه کردن نیز کاربرد دارد.

زمانی که میخواهید تمرکز کنید، تلفن همراه خود را خاموش کنید از ایمیل خود خارج شوید و تمام عوامل مزاحم در محیط را حذف کنید. در کتابخانه گوشه‌ای را انتخاب کنید که عبور و مرور افراد را کمتر ببینید.

برنامه‌ریزی کنید:

پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که داشتن برنامه به شما کمک میکند تا بدون استفاده از نیروی اراده در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنید. میتوانید از قبل دربارۀ نحوۀ واکنش یا پاسخ به شرایط دشوار تصمیم‌گیری کنید.

اگر قصد دارید آخر هفته را به مطالعه بپردازید، به خودتان بگویید: اگر کسی من را برای برنامه تفریحی دعوت کند ، به عنوان تشویق مطالعه‌ کردنم، جمعه شب را پیشنهاد میدهم. (یعنی بعد از انجام تعهد، پاداش قرار دهید). به عبارت بهتر سبیتم‌ تشویق و تنبیه را برای خود فعال کنید.

انگیزه‌های خود را مرتبا یادآوری کنید:

به خاطر خواست‌های خودتان یا به خاطر فرد دیگری همچون والدین یا مدیرتان میخواهید برای رسیدن به هدفهای آموزشی خود تلاش کنید؟ تحقیق ها نشان میدهند افرادی که کاری را برای رضایت دیگران انجام میدهند، در استفاده از اراده با مشکلات بیشتری رو به رو میشوند.

در تحقیق های دیگری نیز بدین نتیجه رسیدهاند که حتی زمانی که اراده افراد کم است؛ اگر به آنها گفته شود که قرار است پاداشی دریافت کنند یا سعی آنها به دیگران کمک میکند، به فعالیت های خود برای رسیدن به اهدافشان ادامه میدهند. سعی کنید دربارۀ آنچه به شما انگیزه میدهد مانند مدرک دانشگاهی یا شغل بهتر یا کسب پول بیشتر ، فکر کنید، تا ذخیره اراده شما افزایش یابد .

تفکرِشما میتوانید«: نوع تفکر شما دربارۀ ارادۀ خودتان، اهمیت دارد. در پژوهشی، محققان بدین نتیجه رسیدند افرادی که اراده را به عنوان منبعی محدود به حساب می‌آورند در مقایسه با افرادی که احساس میکنند منبع اراده به آسانی خالی نمیشود، با مشکل های اراده بیشتری روبه‌رو میشوند.

انرژی لازم برای اراده را تأمین کنید:

مغز شما با گلوکز یا همان قند خون کار میکند. خودکنترل‌گری باعث میشود سلول های مغزی، گلوکز را با سرعت بیشتری مصرف کنند.

این مطلب را هم بخوانید
ده فرمان مشاوره‌ای برای جمع بندی کنکور و امتحانات نهایی

تحقیق ها نشان میدهند تأمین انرژی لازم مغز به بازیابی اراده کمک میکند.تغذیه مناسب و منظم میزان قند خون را تنظیم و در نتیجه به تقویت اراده شما کمک میکند.

تمرکز بر یک هدف در هر زمان:

به جای تلاش هم زمان برای رسیدن به سه هدف مانند ایجاد عادتهای مطالعاتی بهتر، ورزش بیشتر و ترک سیگار، این هدفها را یک به یک دنبال کنید. زمانی که عادت خوبی، به روند عادی زندگی شما تبدیل شود، دیگر نیازی نیست که برای حفظ آن عادت از اراده خود استفاده کنید.

برخی از مقالات

 روش‌های موفقیت تحصیلی (قسمت۱)

 روش‌های موفقیت تحصیلی (قسمت2)

 روش‌های موفقیت تحصیلی (قسمت3)

اصول اولیه برنامه ریزی

عامل اصلی موفقیت چیست؟

بهترین دبیر ریاضی

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید