کنکور الکترونیک مزایا و‌ معایب

کنکور الکترونیک مزایا و‌ معایب

سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور سراسری اعلام کرده است که قرار است کنکور را به صورت الکترونیک برگزار کند. کنکور الکترونیک مزایا و‌ معایب های زیادی دارد. که در این مطلب به این موضوع از جوانب مختلف پرداخته شده است.

دکتر سامان سلامیان مدرس ریاضی کنکور ؛ معتقد است که کنکور غیر کاغذی و اصطلاحا الکترونیک که مدتها قبل در مراکز مایکروسافت در جهان برگزار می شد و بعد ها متوجه شدند که بسیار موجب نا عدالتی می‌شود.

به همین دلیل انتخاب نوع آزمون را به متقاضی سپردند. مثلا در آزمون آیلتس در دوبی در ماه اکتبر متقاضی می توانست  خودش انتخاب کند که آزمون الکترونیک داشته باشد یا کاغذی. حتی برای اینکه عدالت رعایت شود؛ داوطلب می‌توانست تقاضا کند که  آزمون الکترونیک به صورت فردی یا در جمع باشد یا ترکیبی یا مجزا کاغذی و الکترونیک باشد.

دکتر سامان سلامیان معتقد است که نباید کنکور را از آزمونی عادلانه و استاندارد به یک قمار و آزمونی متکی بر شانس و رانت تبدیل کرد. تغییرات اخیر می‌تواند ؛ شانس و رانت را به شدت افزایش دهد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ؛ جناب دکتر پور عباس بهتر است قدری در ابن زمینه مطالعه و نتایج پژوهشهای مرتبط را بررسی نماید.

شرایط کنکور الکترونیک

اینکه آزمون الکترونیک در جهان برگزار می شود،بله درست است؛

اما اینکه سرنوشت افراد به آزمو‌ن الکترونیک‌ وابسته باشد یک‌ تصمیم شخصی و اختیاری است نه یک اجبار سازمانی!

فرض کنید شخصی دارای عارضه چشمی آستیگمات و همزمام نمره عینک دوربین بالای ۴ باشد ( جمع دو چشم ) بیشتر از یک‌ساعت و نیم نمی تواند به صفحه مانیتور نگاه کند چشم دچار خستگی چشم شده و تمرکزش کاهش می یابد و حدودا ۵ تا ۱۰ دقیقه باید چشمهایش استراحت کند. برای ایجاد عدالت و برای ایجاد آزمون امن  از یک بی عدالتی و ظلم جدید نباید استفاده کرد.

البته به نطر می‌رسد که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به پشتوانه و حمایت  دکتر کبکانیان چنین تصمیماتی را اخذ کرده‌اند‌. ممکن‌است تصور شود تغییرات در برگزاری کنکور از کاغذی به الکترونیک می تواند سبب امنیت بشود اما این موضوع یک شرط دارد:

این مطلب را هم بخوانید
ریاضی کنکور تجربی

آزمونهای الکترونیک‌ فعلی در جهان هوشمند هستند و‌ در فضایی برگزار می شوند که هوش مصنوعی در یک زمان کل آزمون ها را کنترل کرده و با توجه به تشخیص خود می تواند و اجازه دارد چیدمان سوالات بعدی و گزینه ها در سوالات بعدی را تغییر دهد. این تغییر در چیدمان سبب میشه امکان برگشت به سوالات قبلی وجود نداشته باشد.

اگر قرار باشد دانش آموز بتواند به سوالات قبلی برگردد و چیدمان شناور وجود نداشته باشد به سادگی قابلیت تقلب گسترده وجود دارد کافی است از یک مدل گجت با دو فضای متفاوت استفاده شود. مثلا داوطلب از گوشی شیائومی با دو محیط متفاوت استفاده کند. (در این کجت ها یک دستگاه دو فضای کاملا مجزا دارند )

معایب فضای آزمون های الکترونیک یا هوشمند

در فضای الکترونیک تقلب بسیار حرفه ای تر می تواند رخ دهد.پآزمون های بدون کاغذ به سادگی می تواند هک شود و خوراک تقلب است مگر اینکه هوشمند باشد و نظارت هوش مصنوعی داشته باشد که در این حالت برگشت به سوالات قبلی نمی تواند داشته باشد.

کافی است به عنوان نمونه به تقلب در تافل های هوم ادیشون مراجعه کنید تا متوجه شوید چقدر راحت در اسپیکینگ می شود تقلب کرد؛ داوطلب جواب را روی گوشی خود را که به صفحه مانیتور چسبانده است؛ می خواند !

این جواب توسط!شخص دیگری که از یک سیستم موازی در آزمون شرکت می کند، داده می‌شود با چنین سخت افزاری از سد هر آزمونی آنلاین و الکترونیکی میتوان عبور کرد.

امنیت شبکه آزمون های آزمون های الکترونیک یا هوشمند

تعریفی که عزیزان از آزمون الکترونیک ارائه کردند به این صورت است که یک فضای وب اکسترانت است که سانترال شده و اینترانت در حوزه ها برای هر سیستم دیتای معینی لود میشه.

این مطلب را هم بخوانید
مثلث خیام پاسکال + جزوه

تا اینجا همه چیز ایده آل است اگر بحث هزینه سخت افزاری را کلا بی خیال شویم، در امنیت شبکه همیشه یک پروتکل باید رعایت شود.

هر سوئیچ و اتصالی باید یک کد امنیتی هوشمند داشته باشد که شخصی بوده و تاریخ انقضا داشته باشد (شبیه به رمز دوم در خرید اینترنتی ). در تمام سوئیچ ها چون مخاطبان زیادی همزمانی باید وارد شبکه شوند کافی است یک مخاطب بدافزاری یا ربات را در یک قسمت وارد کند هک سیستم رخ خواهد داد.

شبیه به ثبت نام ایران خودرو که در ده دقیقه از ۲۵ هزار نفر متقاضی حدود ۷۰ درصد ربات وارد شبکه می شوند و قابل ردیابی نیست چون سیستم را آلوده می کند یا اتفاقی که جدیدا در خبرگزاری فارس رخ داده است.

دوستانی که در زمینه امنیت شبکه رمزارزها فعال هستند دقیقا متوجه رباتهایی که سبب ایجاد این داستان‌ها می‌شود؛ هستند .

در رمز ارزها با تمام رعایت امنیتی که رخ میده رباتها هستند که بازیگر اصلی هستند و عزیزانی که ترید می کنند کاملا متوجه عرائض بنده هستند.

آزمون الکترونیک با ساختاری که تعریف کردند شاید در یک دانشگاه و دانشکده بتواند رخ دهد ولی برای برگزاری، کنکور سراسری
اطمینان داشته باشید رباتهایی که هکرها تعریف می کنند بسیار قدرتمندتر خواهند بود!

البته همچنان تاکید دارم، باید صبر کرد و اهداف مشخص شده را تک تک رصد نمود.

نمونه های زیادی از ناتوانی سرورها در چنین مواردی وجود دارد. مثل کند شدن لود صفحه سازمان سنجش در هنگام اعلام نتایج کنکور سراسری.

در خرید های اینترنتی سهام یا رمز ارز  کاری که انجام میشه باید با چند ip مختلف تلاش کرد تا بتوان به بالاترین میزان رنج انتقال دیتا رسید و مجبور به تغییر کشورها و ip ها باید باشیم تا بالاترین کیفیت را داشته باشیم.

آزمون الکترونیک

دنیای متفاوتی از کارهای متداول سازمان سنجش باشد و فعلا بستر مناسب برای برگزاری آن فراهم نشده‌است و مطالعه و پژوهشی عملی برای آن صورت نگرفته است.

دکتر سلامیان معتقد است که بهتر است داوطلبان کنکور ؛ به فکر اتمام دروس و دوره و جمعبندی کنکور؛باشند و تمرکزی روی نحوه برگزاری در سال‌های آتی نداشته باشند.

البته این داستان نیز، شنیده می‌شود که منظور از کنکور الکترونیک که جناب دکتر پور عباس فرموده‌اند:

این مطلب را هم بخوانید
رسیدن به بالاترین درصد ممکن در درس ریاضی

این است که  دانش آموزان در حوزه پشت  سیستم می نشینند سوالات هر فرد در سیستم قبلا لود شده با شروع آزمون سوالات به صورت صفحات اسکن شده در صفحه دیده می شوند و حل می شوند .

بحث استراحت بین هر مجموعه سوال و هر دفترچه نیز، شاید در نظر گرفته شود.

در مورد چکنویس هم قرار شده از قلم نوری استفاده شود و اصطلاحا صفحه هوشمند داشته باشند . اینکه واقعا چرا باید آزمون این مدلی بشود و چه توجیه علمی ای وجود داره قطعا عزیزان منطق خاص خود را دارند.

ولی اینطور که از اخبار و شواهد بر می‌آید؛ سازمان سنجش  شدیدا پیگیر است و‌احتمال زیاد از سال آینده شاهد این سبک برگزاری خواهیم بود.

آموزش سنتی در برابر سنجش الکترونیک! و این خود نماد بی‌عدالتی است، مگر آموزش آنلاین و با کیفیت با دبیران برند و با‌تجربه؛ در سراسر کشور رونق یابد.

معلوم نیست که الان چقدر به این متن اعتقاد دارید. شاید دو سه قبل از کرونا این جمله درست بود ولی با آموزش مجازی موسسات و‌ کلاس های آنلاین دبیران در دوسه اخیر آموزش به همه نقاط کشورمان نفوذ کرده و کلی اتفاقات خوب هم رخ داده:

  • شناور شدن آموزش
  • شناخت شدن دبیران
  • شناخته شدن متدهای جدید

از نتایج آموزش های مجازی و آنلاین است.

البته امسال دکتر سلامیان در کلاس‌های آموزشی خود تغییرات فوق العاده ای ایجاد کرده‌اند مثل گروهای رفع اشکال بیست و چهار ساعته و حل تست‌های vip در انتهای هر فصل داشته اند‌.

به امید کامیابی علمی برای تمام ایرانیان
دکتر سامان سلامیان
دیماه چهارصد و دو

دیدگاه‌ها ۴
ارسال دیدگاه جدید