چند تکنیک مفید برای افزایش تمرکز

چند تکنیک مفید برای افزایش تمرکز
 
 

آیا حافظه شما نیز به طور مرتب از یک موضوع به موضوعی ديگر منحرف می شود؟ شما نیز احتیاج به افزایش تمرکز دارید؟ آیا نمی توانید بیش از چند دقیقه بر روی یک مسئله خاص متمرکز شوید؟آیا شما نیز به چند تکنیک مفید برای افزایش تمرکز نیاز دارید ؟

ما به شما در این مقاله چند تکنیک مفید برای افزایش تمرکز را یاد می دهیم.

راهکار های افزایش تمرکز

تمرکز چیست:

 
 

تمرکز به طور کلی به توانایی توجه کامل و آگاهانه یک فرد به یک مسئله خاص گفته می شود. در واقع زمانی که شما توانایی کنترل توجه خود را داشته باشید یعنی تمرکز دارید.

اگر شما تمرکز بالایی را تجربه کنید؛ بدون این که حواستان به چیزی پرت شود به یک چیز توجه می کنید و نتیجه بهتری از تلاش های خود می گیرید. با افزایش تمرکز میتوانیم از پریدن ذهن به مسائل نامربوط جلوگیری کنیم و تمام انرژیمان را بر روی کار دلخواهمان بگذاریم.

کار اصلی ذهن ما تحلیل کردن مسائل و اتفاقات مختلف است. یکی از کارهایی که هیچوقت مغز از آن دست نمیکشد فکر کردن است. زمانی که ذهن شما تمام انرژی خود را برای فکر کردن و تحلیل کردن روی یک موضوع، شی، فرد یا هر چیز دیگری بگذارد؛ یعنی شما در حال تمرکز کردن هستید. در این حالت تمام مسائل دیگر نادیده گرفته میشوند و ذهن شما هیچ کاری به چیزهای دیگر ندارد.

نشانه های عدم تمرکز

 
 

برای این که ببینید آیا نیاز است راه های افزایش تمرکز را یاد بگیرید یا نه، باید با نشانه های عدم تمرکز آشنا شوید. اما جای نگرانی نیست و نداشتن تمرکز کافی مشکل بسیاری از ماست. یادتان باشد از دست دادن تمرکز در بیشتر وقت ها یک اتفاق طبیعی و عادی است و میتوان با چند تمرین ساده آن را افزایش داد.

۱. فراموشی در به یاد آوردن اتفاقاتی که به تازگی اتفاق افتاده اند.
۲. دشواری در نشستن در یک مکان
۳. سختی در فکر کردن
۴. تکرار در گم کردن چیزها و فراموش کردن جای آن ها
۵. داشتن مشکل در تصمیم گیری
۶. ناتوانی در انجام کارهای پیچیده
۷. نداشتن انرژی ذهنی و بدنی کافی برای تمرکز کردن
۸. داشتن اشتباهات ناشی از بی توجهی

چند تکنیک مفید برای افزایش تمرکز

دوری از حواشی، اخبار و افکار منفی

همان‌طور که می‌دانید و در اطراف خود می‌بینید، روزانه اطلاعات مختلفی در حال گسترش هستند ولی آیا هر نوع اطلاعاتی برای ما و هدفمان مفید است؟ هر خبر و داده‌ی بی‌ربط با هدفمان را به مغز راه ندهید. فیلتر مغز را فعال کنید و فقط داده‌های مربوط و کمک‌کننده در جهت رسیدن به موفقیت را به مغزتان راه دهید. افراد موفق افراد آرام و به دور از جنجال و حاشیه هستند و علاقه‌ی زیادی به اطلاعات نامربوط به هدفشان ندارند. در ظاهر و رفتار آرام هستند ولی هنگام مطالعه به سبب داشتن تمرکز بالا، بسیار فعال و درگیر یادگیری می‌شوند.

افزایش تمرکز

در مکان مطالعه فقط وسایل و تجهیزات مربوط به هدفتان را قرار دهید

 
 

از گذاشتن وسایل نامربوط و غیر ضروری که برای مطالعه و یادگیری به آن‌ها نیازی ندارید، خودداری کنید. مثلاً نصب عکس یک بازیگر یا ورزشکار در اتاق مطالعه به خاطر علاقه‌ای که به آن شخصیت دارید باعث می‌شود در حین مطالعه پرش ذهن به وقایع و خاطرات داشته باشید. هنگام مطالعه‌ی درس‌هایتحلیلی و نکته‌دار نیاز به دقت همراه با تمرکز دارید. برای هر درس یا مبحثی حتی اگر در آن درس ضعیف هستید، ساعت مطالعه‌‌تان را متعادل در نظر بگیریید تا میدان تمرکز خود را تحت نظر داشته باشید و به کندخوانی ادامه ندهید. مانند دانشمندان و بزرگان علمی رفتار کنید.

انجام تمرینات افزایش تمرکز به محض پرش ذهنی در ده دقیقه

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای افزایش تمرکز در مطالعه وجود دارد؛ ولی ما باید تکنیک‌هایی را اجرا کنیم که با موقعیت یک کنکوری همخوانی داشته باشد و باعث افزایش صعودی تمرکز در یادگیری، تست‌زنی، مرور، جمع‌بندی و حتی آزمون و کنکور شود.

داشتن برنامه ریزی و مدیریت

برای کارهای مختلف و درس خواندن خود برنامه داشته باشید. حد تعادل برنامه ریزی را رعایت کنید و اجازه ندهید این کار استرس و اضطراب شما را بالا ببرد. براساس اهداف، ویژگی های خاص خود و مسئولیت هایتان برنامه ریزی کنید و از یک مشاوره ایده آل بهره ببرید. میتوانید آخر هر هفته یا هرشب این کار را انجام دهید. تمام کارهای لازم را یادداشت کنید و برای انجامشان زمان مشخصی داشته باشید تا نگران تمام شدن هیچکدامشان نباشید

استراحت و خواب کافی

نداشتن خواب کافی و استراحت باعث میشود در تمام روز بی حواس و کم تمرکز باشید. حتما به میزان کافی استراحت کنید و قبل از ساعت ۱۲ شب به رخت خواب خود بروید. به طور متوسط بدن به ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را در طول روز داشته باشد

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید