اصل مشترک آموزش

اصل مشترک آموزش
مطلب زیر رویکرد جدید در آموزش در امریکا را بیان می کند:
رویکرد کتب ریاضی در ایران مطابق یکی دوسال پیش امریکا شده البته در آنجا نیز روش جدید(روش زیر) مخالفانی دارد
چراکه خیلی از معلمین بیکار میشوند و دیگر اینکه ثابت شده رفتار معلم تا حدی از آموخته های خود معلم از معلمهای قبلی خود است البته آمیخته با شاید کمی خلاقیت و تربیت معلم جدید برای روش جدید خود چالشی بزرگ است
بنابراین می توان کتاب های حاضر را کپی کتب اونور دانست و بومی سازی صوری با تعویض نام شهرها و قصه ها
و نه بطور عمقی انجام شده ودر روح کتاب چنین چیزی دیده نمیشود
همه چیز دربارهی “اصل مشترک آموزش” یا “Common Core”
اصل مشترک آموزش عبارتست از مجموعهای از اهداف آموزشی ملی که با تلاش “انجمن سیاستگذاران ملی (آمریکا)” و “شورای مدرسین مدارس دولتی” تدوین شده و سازمانی غیرانتفاعی و غیر حزبی است که از صاحبمنصبان مردمی در بخش آموزش و پرورش دولت شکل گرفته است.
هدف از اجرای این برنامه، یک همگونسازی آموزشی بود که طی آن و در پایان هر سال تحصیلی، دانشآموزان به یک میزان از مهارتهای مربوط به زبان انگلیسی و ریاضیات بهرهمند بودند؛ در واقع قبل از اجرایی شدن این طرح و زمانی که مدارس حق انتخاب استانداردهای آموزشی خود را داشتند، بین سطح علمی دانشآموزان در ایالات مختلف، ناهماهنگی وجود داشت. همچنین هدف دیگر این طرح، همسانسازی سطح علمی دانشآموزان آمریکایی با دانشآموزان دیگر نقاط جهان بود. در یک ارزیابی در سال 2006 که بر روی دانشآموزان 15 ساله اجرا شد، معلوم شد که دانشآموزان فنلاند، کره و هلند به ترتیب در رتبههای 1 تا 3 در مهارتهای ریاضی قرار گرفتند؛ آمریکا رتبهی 25 و مکزیک رتبهی 30 را به عنوان آخرین ردیف جدول کسب کردند.
اما نکته جالب اینجاست: چرا فقط زبان انگلیسی و ریاضیات؟
دلیل این مساله اینست که شورای مدرسین تشخیص داد که زبان انگلیسی و ریاضیات دو درسیست که بقیهی دروس آکادمیک بر پایهی آنها نهاده شده است.
نکته جالب دیگر اینکه در این تحقیق بیان شد که دانشآموزانی که با مهارتهای بالاتر ریاضی، حدوداً 12% درآمد بیشتری در آینده دارند، بنابراین میتوان با بهبود دادن آموزش در طول 20 سال آینده، تولید ناخالص داخلی کشور را ، تا 36% در طی 75 سال آینده افزایش داد.
تا کنون حدود 45% از مدارس “اصل مشترک آموزش” را سرلوحهی کار خود قرار دادهاند؛ اما تعدادی از منتقدین ابراز نگرانی کردهاند که ممکن است سیستم آموزشی دچار محدودیتهای حکومتی شود و تعدادی نیز بر این عقیدهاند که ممکن است در نتیجهی این طرح، معیارهای سفتوسخت ممکن است بر روند آموزش دانشآموزان تاثیر منفی بگذارد.
با همهی این تفاسیر به نظر میرسد که برای رسیدن به یک برنامهی مدون و همگانی آموزشی، هنوز مقداری راه باقیست.
مدیر و موسس مدرسه تخصصی ریاضی
برخی مطالب مفید
با تشکر مدیریت سایت سامان سلامیان بهترین دبیر کنکور ریاضی