یادگیری ریاضی در خانه

یادگیری ریاضی در خانه

در این مقاله به تحلیل و بررسی آموزش یادگیری ریاضی در خانه یا آموزش در خانه توسط دکتر سلامیان پرداخته شده است.

آموزش یادگیری ریاضی در خانه یا آموزش در خانه

به طور کلی ؛ آموزش در خانه (Homeschooling)، در آمریکای شمالی مرسوم است، درحالی‌که اصطلاح home education (با همان معنا) بیشتر در انگلستان، سایر مناطق اروپا و در بسیاری از کشورهای دیگر رواج دارد.

قبل از تصویب قوانین اجباری شرکت در مدرسه، بخش اعظم آموزش‌های دوران کودکی توسط خانواده یا جامعه انجام می‌شد. در بسیاری از کشورها، تدریس در خانه، به معنای امروزی آن، به‌عنوان جایگزینی برای شرکت در مدارس دولتی و خصوصی تلقی شده و یک گزینه قانونی برای والدین به شمار می‌رود.

اما در کشورهای دیگر، آموزش در خانه غیرقانونی بوده یا محدود به شرایط خاصی است.

وقتی به هر دلیلی والدین تصمیم بگیرن که بچه‌ها در مدرسه‌های عمومی تحصیل نکنن؛ خب بچه‌ها اصطلاحا هوم اسکول می‌شن.

دلایلش هم خیلی چیزها می‌تونه باشه مثلا خانواده‌هایی که سبک زندگی متفاوتی دارن. سفرهای طولانی می‌رن. خانواده‌هایی که دوست دارن بچه‌ها آموزش‌های مذهبی‌ای ببینن که در کشورشون این آموزشها نیست.

خانواده‌هایی که به دلایلی با رویکردهای آموزشی کشورشون مشکل دارن. یا اصلا آموزش گروهی رو روش خوبی برای آموزش نمی‌دونن. حتی در بعضی کشورها هزینه‌های بالای آموزش.

اما اینکه آموزش به بچه‌های هوم اسکول چطوره؟

روشهای متفاوتی میتونه باشه که خانواده‌ها تصمیم می‌گیرن. از مدل رفتارگرا گرفته ( دقیقا الگوی مدرسه‌های ماست اما توی خانه، با معلم خصوصی) تا روش هایی که کتاب هست اما با برنامه منعطف‌تر. تا مدل مدرسه طبیعت که معتقدند تا دوازده سالگی احتیاجی به آموزش نیست و بچه‌ها فقط باید در محیط طبیعت و با همسالان آزادانه تجربه کنن و یاد بگیرن.

این مطلب را هم بخوانید
نحوه محاسبه درصد تخفیف

یکی از نکات جالب home school در کاليفرنیا این است که طرح درس یا به اصطلاح curriculum اجباری وجود ندارد و در home schooling مطالب می‌توانند کاملاً به صورت فردی تنظیم شوند و بچه‌ها به اصطلاح کیلویی درس آموخته نمی‌شوند.

نکته دیگر این هست که‌ باید خانواده‌های متمول و متمکن که برای فرزند خود برنامه های آموزش ریاضی و زبان خارجی و ورزش و موسیقی و مسافرت دارند.

در هوم اسکول آموزش‌هایی متفاوت با خانواده‌های متوسط داشته باشند. در آمریکا در ایالات کم برخوردار و تا حدی محروم ؛ با نگاه داشتن دانش‌آموزان در ساعات بیشتر آنها را از خانواده‌های بدسرپرست معتاد یا دائم‌الخمر که در آنها عموما دعوا و ناسزاگویی رایج است دور نگاه می دارند (حتی با خوابگاه) ولی در ایالات متمول نشین ساعت مدارس کمتر است چون خود خانواده‌ها برای فرزندانشان برنامه دارند.

آموزش غير حضوري ریاضی

اين پديده در ايران هم رو به رشد است و من از نزديك در چند مورد دانش آموزاني با اين مدل آموزشي ديدم. اصطلاحاً غير حضوري هستند و در يك مدرسه فقط ثبت نام ميشوند ولي آموزش تحت كنترل با شرايط متفاوت و اصولي و منطقي را ميگذرانند.

البته در سال دوازدهم‌ در پانسيونها هم اين اتفاق رخ ميده و تقريبا  نتايج خوبي داردآموزش hs یا home school در حال حاضر  بی دردسرترین  با کیفیت ترین و‌ پر بازده ترین نوع آموزش است که هزینه کرد منطقی‌ای برای خانواده دارد.

نه تعطیلی روی اون اثر داره . نه تصمیمات روزانه دولتمردان. مسیر منطقی و‌ پر بازده ای است.

آموزش ریاضی در خانه

به زودی مرگ مدارس در کل دنیا فرا می‌رسد و آموزش در خانه و آموزش ریاضی به کمک ویدئو و جزوه انجام خواهد شد. هم اینک نیز یوتیوب در نقش مدرسه و دانشگاه بسیار خوش درخشیده است.روش خواندن ریاضی ؛ آن هم به صورت خودخوان چنین است:

این مطلب را هم بخوانید
روش های نوین تدریس ریاضی

دیدن و متوقف کردن و نوشتن :

I play , pause , practice

ریاضی خواندنی نیست و باید با تکرار و تمرین مسئله‌ها را با تفکر حل کرد و مسیرهای حل را در مسئله‌های بعدی نیز به‌کار ببریم.

هیچ دانشجوی داشگاه مطرحی ؛ به خاطر ندارد که در ریاضی ضعیف بوده باشد ؛ دانشجویان دانشگاه‌های برند و معتبر عموما ریاضی خوب دارند و به صورت خودآموزی و خودخوانی در ریاضی به مهارت رسیده‌اند.

در امریکای شمالی و استرالیا و در بین مهاجرین ؛ یادگیری زبان دوم و ریاضیات ، از نظر مادران چینی Chinese Mom (اصطلاحا مادران سخت‌گیر) بسیار مهم هست و البته که در مدارس عادی سرویس خاصی برای این مورد وجود ندارد .تنها راه ممکن معلم خصوصی ؛ کلاس آنلاین و یا فیلم و ویدئو هست ، راه عمومی دیگری هم هست به نام : “یوتیوب ” یادگیری از یوتیوب این مشکل را دارد که فرزند در جاهای دیگری سرگرم شود و یا آموزش بی‌کیفیت ببیند.

بهترین بسته آموزشی ریاضی

بهترین راه ؛ معلم خصوصی یا جایگزینی برای آن است. مثل فیلم‌های آموزش ریاضی و بسته آموزش ریاضی متامس که که در سایت دکتر سامان سلامیان هست.

برای تهیه آنها میتوانید از اینک زیر
www.samansalamian.ir
و یا تلفن
09121063198
اقدام کنید.

دکتر سلامیان

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید