بلوغ در مدرسه
بلوغ در مدرسه
باید نوجوانان را یاری دهیم تا این سن بحران را ،به راحتی بگذرانند و به جای تامین آرامش که بدان سخت نیازمندند ،موجبات نگرانی و دلواپسی بیهودشان را فراهم نکنیم . چون هر گونه اقدام نا آگاهانه با نوجوانان در این سنین پر آشوب ،سبب اضطراب بیشترشان می شود . بنابر این در وهله اول معلم و مربی باید با شاگردان خود ارتباط اطمینان بخش برقرار کند ،باید به نوجوانان روحیه داد و با آنان گفت و شنود صمینانه داشت . هر چند ایجاد ارتباط نزدیک با آنان ،در دوره نوجوانی مشکل است و این همان موردی است که بسیاری از پدران و مادران با همان کوشش و علاقه ای که در این راه نشان می دهند ، موفق به تماس صمیمانه و درک فرزندانشان می شوند و همواره از این موضوع رنج می برند .
در نتیجه معلم خصوصی حسابان و هر مربی دیگر در مدرسه پیش از هر چیز باید روحیات و حساسیت های شاگردانش را بشناسد و کم و بیش از چند وچون خانواده شان آگاهی داشته باشد .
۰۹۲۱۳۳۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱
نکته ای که همه معلمان و مربیان گرانقدر به آن وقوف دارند این است که ،رفتار و هر گونه عکس العمل ایشان با دانش آموزان نوجوان خود باید متناسب با طبیعت و شخصیت آنان انجام گیرد و اگر گفتار همین و لوسین را پذیرا باشیم که منش های افراد را به هشت دسته از قرار : عصبی ،بلغمی ،صفراوی ،دمدمی و مانند این ها رده بندی کرده است در می یابیم که با التفات به تنوع و اختلاف منش ها و طبیعت های شاگردان ،باید بیش از پیش در تربیت آنان دقیق شویم و همیشه رفتار ،گفتار و واکنش در خور و سازگار با منش های فردی آنان را ارائه دهیم . به عبارت دیگر نمی توان دو نوجوان پر شور و بلغی مزاج را یکی دانست و با نوجوانان آتشین خود و نوجوان خیال باف به یک شیوه رفتار کرد .
پی باید اطلاعات و دانش منش شناسی داشته باشیم . یعنی بدانیم که هر نوجوان به کدام رده تعلق دارد و منش و یا شخصیت او چیست که این هم با توجه به گوناگونی طبقه بندی ها و گفته های متفاوتی که در این مقوله هست بسیار دشوار است .
بنابر این کوشش ما باید مبتنی بر این باشد که عمل تربیتی را ،با واقعیت خلقی نوجوانان منطبق سازیم و بیشتر منش یا شخصیت رفتاری وی را در نظر بگیریم و متناسب با آن ،با هر یک رفتار کنیم . روشن است مختصر آگاهی نیز از چگونگی وضعیت خانوادگی شاگردان خویش به دست آوریم ،در تربیت و راهنماییشان موفق تر خواهیم بود . به ویژه راهنمایی در انتخاب دوستان ،پرکردن ساعات فراغت از تحصیل ،پرداختن به انواع ورزش ها و تفریحات سالم آنان که در پرورش شخصیت شان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت .
سوالی که سامان سلامیان دبیر ریاضی در تهران از شاگردان خود میپرسند این است که ،شما میل دارید معلم شما چگونه باشد ؟ از بین صفات : با ارداره ،با انضباط ،با پشتکار ،سختگیر ،مهربان ،دلسوز و مسوول ،سطحی طلب ،کم کار ،آسان پذیر ،خشک و خشن ،بی مسئولیت و وقت گذران یک یا چند صفت را با دایره مشخص کنید .
پاسخ ها اینگونه بودند :
80 درصد : معلم با اراده ،مهربان ،دلسوز و مسوول را برگزیدند
20 درصد : معلم با پشتکار ،با انضباط و سختگیر را برشمردند
چنین پیداست که هیچ یک از آنان معلم خشک و خشن و یا وقت گذران و بی مسئولیت را دوست ندارند . برخی نیز علاوه بر علامت گذاری ،شرحی هم در پایه پرسشنامه هایشان نوشتند که چون بسیار حائز توجه است ،فشرده ای از آنرا با هم می خوانیم : انسان چگونه می تواند به ادم سطحی طلب ،کم کار ،وقت گذران و بی مسئولیت اعتماد کند ، تا چه برسد که به او تکیه نماید و راز دلش را بازگو کند و چنین فرد یا افرادی را رهگشای سرنوشت آتی و زندگی آینده اش بشناسد .
همچنین از دبیر خصوصی ریاضی سختگیر ،سخت و خشن که کلاس درس را دوزخ دانش آموزان می کنند ،دل پری داشتند و آرزو می کردند که همه معلمان و مربیان آنان را فرزند خود بدانند و با تنبیه و تشویق به موقع ،چون دوست واقعی ،مهربان ،راز دار وپشتیبانشان باشند تا دانش آموزان بتوانند با اعتماد متقابل با ایشان گفتگو و چاره جوئی کنند .
با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان
برخی از مقالات
با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان