هشت روش برخورد با ریاضی
هشت روش برخورد با ریاضی
صحبت های سامان سلامیان با جناب آقای دکتر طاهر عطاران
در ادامه مهندس سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی با آقای دکتر طاهر عطاران به منظور همکاری مشترک مدرسه ریاضی سلامیان و مدرسه زندگی ،مطالبی را در جهت ،چگونه ریاضی بخوانیم و طبق شعار درس ریاضی ،چگونه در ریاضی بهتر از خود باشیم را بیان می کنیم . همچنین در آخر در رابطه با مهارت های نرم در کنکور و موفقیت تحصیلی ،خدمت شما دانش آموزان عزیز ،والدین و همکاران ارائه می شود .
انشاالله این موارد مثمر تمر واقع شود و در صورت انتقاد حتما به ما اطلاع دهید .
صحبت های آقای دکتر طاهر عطاران
با سلام امیدوارم تمام این مطالب برای دانش آموزان و البته دانش آموزان کنکوری مفید واقع گردد ،از آنجایی که تخصص دکتر طاهر عطاران علوم روانشناختی می باشد در ادامه به بررسی انواع روش های برخورد با درس ریاضی صحبت می کنیم :
برخورد با یک مسئله از دیدگاه روانشناختی
تقریبا 8 روش وجود دارد زمانی که مقابل چند گزینه قرار می گیریم :
اولین روشی که در تصمیم گیری ها موجود می باشد، روش آنی می باشد .در این روش افراد زمانی که می خواهند یک انتخاب انجام دهند ،اولین گزینه ای که به ذهنشان می رسد را برداشت می کنند و مطابق با آن بقیه مسیر انتخاب می گردد .
مهندس سامان سلامیان دبیر ریاضی در ادامه بیان می کنند که عموما روش آنی خام و نپخته است و عموما به نتیجه ای نمی رسد .
در نتیجه می توان گفت روش آنی روش خوبی برای انتخاب نیست دلیل آن هم در این است که از روش شانس ،تصادف و رندوم استفاده می شود .
روش اجباری یا جبری
منظور از روش اجباری یا جبری این است که افراد در واقع برای انتخاب پاسخ واگذار به تقدیر می کنند و عملا خودشان نقشه ای جدی برای تصمیم گیری ندارند .به این معنی که زمانی که دانش آموز در مقابل یک انتخاب قرار می گیرد ، در این انتخاب مورد نظر دانش آموز نقش موثری ندارند .
مهندس سامان سلامیان بهترین دبیر کنکور ریاضی :
بهتر است برای انتخاب به اکثریت توجه نشود و تنها به این نکته توجه شود که چه می خواهند ، متاسفانه از آنجایی که ایرانیان تابع اکثریت و جمع هستند و بدون تفکر و بررسی تصمیم به کاری می گیرند . می توان این روش را به جای روش اجباری به روش گوسفندی تغییر دهیم . حضور یک مربی که با مسیر آشنایی دارد ،و با روش های حل و البته آغاز حل مسائل آشناییت دارد برای ایجاد یک تفکر پر سرعت برای حل سوال ریاضی باید یک سری مسئله مادر دیده شده باشد و با کمک حل مسائل دیگر ،مسئله جدید را حل کرد .
روش تسلیمی
در این روش فرد هیچگاه در تصمیم گیری اعتماد به نفس کامل را ندارند ،در نتیجه برای پیدا کردن حل مسئله دست به کار نمی شود .این فرد بیشتر به دوست و یا دبیر خود وابسته است ،در نتیجه به دلیل عدم وجود اعتماد ب نفس فرد گزینه انتخاب را از دوش خود بر میدارد و انتخاب را به فردی دیگر واگذار می کند .
دکتر سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی در تهران این روش را مطابق با مثالی توضیح می دهند . شما فرض کنید در طول یک کلاس دبیری به حل مسئله آگاه نباشد به طور مثال در صورت مسئله حد داده شده است و لازم است تا به کمک تابع دو ضابطه ای حد آن را پیدا کنید،ممکن است دبیر ریاضی این مسئله را به اشتباه حل کند و دانش اموزان نیز این روش را قبول کنند ،دلیل آن در این است که دانش اموزان اعتماد به نفس کافی ندارند و از روش غلط پیروی می کنند و تسلیم این روش حل می شوند .
دانشآموزان باید این اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنند و قبل از ورود به جلسه کنکور با روش حل مسئله ها آشنایی داشته باشند .
روش تاخیر
در این روش فرد انتخاب خود را به تاخیر می اندازد ، و تصمیم در رابطه با حل آن مسئله را به تعویق می اندازد .
برخی افراد از آنجایی که از درس ریاضی ترس دارند وعلاقه ای به آن ندارند خواندن آن را نیز به تعویق می اندازند ، و یا به دلیل باور های اشتباه همچون این موارد که ،پایه ام ضعیف هست و … ریاضی را از اول می خوانند و خواندن مطلب اصلی را به تعویق می اندازد .
این اشتباه است ، عموما افرادی که ریاضی را در اولویت قرار می دهند، موفق تر می باشند.
بهترین راهکار در این روش مقابله شدن با تاخیر است ،زیرا می تواند ترس از ریاضی در فرد را از بین ببرد و فرد با اشتیاق برای درس ریاضی وقت بگذارد .
روش تقلایی
در این نوع از انتخاب وسواس وجود دارد ،به این معنی که فرد در میان چند گزینه شک دارد و در بین جواب های مختلف دست و پا می زند ،این نوع انتخاب در بیشتر موارد نا صیحح انجام می شود . این انتخاب وسواس گونه است و سبب می گردد که سردگمی دائمی در تصمم گیری انجام می شود .
این دانش آموزان موفق نیستند ،همیشه خسته و دائما در حال جستجو می باشند .
در مسیر تصمیم گیری دو بخش وجود دارد :
بخش هوشیار مغز
بخش نیمه هوشیار مغز
در واقع در هنگام یادگیری مطلبی جدید لازم است تا با بخش هوشیار مغز مسیر درست انتخاب شود و البته مسیری آگاهنه انتخاب گردد .
اما از مراحل بعدی این انتخاب خوب باید وارد بخش نیمه هوشیار شوید .
روش عجزی
زمانی که یک انتخاب به شخصی محول می گردد فرد خودش را در مقابل این انتخاب ناتوان و عاجز می بیند . به طور مثال فرد ،ریاضی را به طور کامل حذف می کند و برای یادگیری آن تلاش نمی کند .
بهترین دبیر ریاضی نباید از پایه آغاز کند ،تنها در موارد لزوم در هر بخش توضیح پایه ای در مورد آن بحث را به دانش اموزان خود آموزش دهد .
روحیه یک سوم قوا می باشد ،روحیه خوب سبب می شود که فرد سی درصد قوی تر از خود باشد .
روش شهودی
روش شهودی به معنی درک مستقیم است ،به ایمن معنی که فرد اینگونه تصمیم می گیرد که به نظرم این گزینه صحیح آمد و دلیل خاصی برای این انتخاب ندارند .
این انتخاب در بیشتر موارد اشتباه است و تنها در موارد محدودی نتیجه انتخاب صحیح می شود .
مهندس سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی بیان می کنند که موافق با انتخاب به روش شهودی در ریاضی هستند . روش شهودی در ریاضی مهم است ،اگر دانش آموزان بتوانند به محض دیدن ضابطه زوج بودن ،فرد بودن ،متناوب بودن و …. را تشخیص دهند در این موارد پاسخ گویی به مراتب صحیح تر و سریع تر می باشد .
استفاده از شهود ،تصویر و نمودار در ریاضی بسیار مفید می باشد ،یادگیری این روش نیاز به یک دبیر حرفه ای دارد
انتخاب شهودی در ریاضی بسیار مفید است و می تواند کمک کننده باشد .در ریاضی یکی از ابزار های بسیار موفق در درک مفاهیم و رسم منحنی می باشد . در روش شهودی نیاز به تکرار و تمرین می باشد .
روش برنامه ریزی
همانطور که گفته شد بر اساس الگو های رفتاری افراد مختلف ،به روش های مختلفی از تصمیم گیری رسیدیم .مکانیزم تصمیم گیری در جلوی سر اتفاق می افتد ،قسمتی که به آن می گوییم ،پیش پیشانی .فعالیت های عالی و تصمیم گیری های مهم هر فرد در این قسمت صورت می گیرد . در روش هشتم ،افراد از الگویی استفاده می کنند ،که در این روش افراد بر عکس روش های دیگر که عنصر هیجان در آن بسیار تاثیر گذار بود ،تنها از اصول منطقی تبعیت می کنند و بر اساس برنامه ریزی درست ،تصمیم گیری صحیحی دارند .
در این روش از انتخاب نیاز است تا مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنیم . در مغز هر فرد، دو بخش بسیار مهم وجود دارد که دائما با یکدیگر برای برنامه ریزی در تعامل می باشند .برای کنترل هیجانات لازم است تا قسمت پیش پیشانی را قوی کنیم :و در کنار دو مهارت اصلی قرار بگیریم .
مهارت هوش هیجانی
مهارت حل مسئله
مهندس سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی در ادامه بیان می کنند که یادگیری در ریاضی نیاز است تا در کلاس درس انجام شود و یک دانش آموز باید مسئله حل کردن دبیر خوب ریاضی را دیده باشد . اغلب افرادی که ریاضی قوی دارند ،اسامی دبیران خوب و موفق خود ر ا همیشه به یاد دارند . برای یادگیری ریاضی تمرکز هم لازم است . در واقع اتفاقات هیجانی که در ابتدا گفته شد زمانی که فرد تمرکز کافی داشته باشد ،قابل کنترل می باشند .
را هکارهای کنترل هیجانات و تقویت تمرکز در افراد
- سعی کنید از کلاس ریاضی خود ویس تهیه کنید ،ضبط کردن مطالب می تواند بسیار کمک کننده باشد .
- لازم است تا خود آموزی را در سیستم یادگیری ریاضی در خود پروش دهید .
- از عدم مهارت در درس ریاضی نهراسید ،فکر کردن بر مسائل ریاضی ،دلیلی بر این است که راه حل های اشتباه را بشناسید و از آن ها استفاده نکیند .
- در زمان تمرین راه حل درست را حدس بزنید .
- حل مسئله به کمک حل مسئله ،با کمک مسائل مادر ،مسائل کوچک تر را حل کنید .
- در هندسه فرض و حکم را به خوبی بشکافید و مطمئن باشید که نمی توانید در ریاضی یک مرتبه ای پیشرفت کنید فپیشرفت در ریاضی به صورت پلکانی است .
- در یادگیری ریاضی به هیچ وجه انتخابی حل نکنید و سعی کنید در محیط ریاضی فعال باشید.
- دلیل ناکامی های خود را پیدا کنید و خودتان را بسنجید
- تمرین های ریاضی اجبار نیست با دید مثبت به این تکالیف نگاه کنید
- به کتاب های درسی تنها بسنده نکنید و از کتاب های دیگر نیز استفاده کیند .
- استدلال قیاسی انجام دهید .
- در زمانی که خسته هستید به هیچ وجه ریاضی نخوانید .
- با یادگیری زبان ریاضی بهتر می توانید به نتیجه برسید
- یکی از موانع بزرگ در ریاضی ،عدم تصویر سازی افراد است .
- اصول حل مسئله را یادبگیرید و به کار ببرید
- هرگز قبل از اطمینان از یادگیری به سراغ تست و مسائل نروید .
- به سراغ حل المسئله نروید زیرا می تواند شروعی برای نابودی ریاضی در شما باشد .
این روش یک پروسه است که نیاز به تقویت دارد و یک روش یک هفته ای یا یک روزه نمی باشد .
برخی مطالب مفید
با تشکر مدیریت سایت سامان سلامیان بهترین دبیر کنکور ریاضی