قانون حذف کنکور

قانون حذف کنکور

 قانون حذف کنکور

سامان سلامیان برند برتر آموزش ریاضی

 حذف کنکور برای ورود به دانشگاه  ،چند سال است که مطرح شده است . برای مطرح کردن این طرح دلایل مختلفی وجود دارد  ،دو دلایل شایع برای حذف کنکور  :

  • کنکور سبب افزایش استرس در دانش آموزان شده است .
  • برای موفقیت در کنکور ،موسسات بسیاری تشکیل  شده اند ،که اثرات منفی زیادی را بر نظام آموزشی وارد می کنند .

این طرح بر این مبنا پایه گذاری شده است که  ،دانش آموزان بر مبنای نمرات و سوابق تحصیلی خود  بتوانند انتخاب رشته کنند ،در حقیقت نمرات در طول دوره دوم متوسطه ملاک برای سنجیدن  باشد .

متاسفانه مشکل اساسی در این طرح  به درستی تشخیص داده نشده است ،مسئولین تلاش بر این دارند که با حذف کنکور بتوانند، چالش ها و استرس های قبل  از آن را از بین ببرند .  اما آنچه مانع از عملی کردن این طرح می گردد ، مدرک گرایی و عطش  برای ورود به دانشگاه است .

حذف کنکور سبب تغییر مسیر افراد می گردد ،اما نیاز جامعه برای تحصیلات عالیه را از بین نمی برد .

با حذف کردن کنکور  می توان استرس آن را به دوره ها مختلف تکثیر کرد ،برای موفقیت لازم است تا دانش آموزان در طی این سه سال  تحصیلی برای کسب نمره بالا ، تلاش کنند. در صورتی که به هر دلیل نتوانند نمره خوبی کسب کنند ،ممکن است به طور کل امید خود را از دست دهند .

موسسات آموزشی که تمرکز آن ها  تنها در روز کنکور بوده است  ،با حذف کنکور زمینه بیشتری  برای ورود به مدارس پیدا می کنند ،درنتیجه هر امتحان در این سه دوره سبب افزایش در آمد این موسسات و فشار بر والدین می گردد

این مطلب را هم بخوانید
نکاتی برای کنکوری ها

حذف-کنکور

اما بهترین راهکار چیست ؟

 بهترین و موثر ترین راهکار برای حل کردن این مسئله این است که مسئولان آموزشی  با افزایش کیفیت  ،نیاز به ورود به دانشگاه را در دانش آموزان بکاهند .

خوب به طور حتم عملی کردن  این سیستم آموزش و پروش کمی  مشکل است . براساس علاقه مندی هر فرد و شغل هایی که در جامعه وجود دارد باید در آن حیطه به تحصیل  بپردازند و در آن حوزه کسب تجربه و دانش کنند .  به طور مثال برای  صنف رستوران دار ها ،دانش آموزان در رشته های  آشپزی ،پذیرایی  ،مدیریت و.. مدرسه دایر شود و به آن ها دیپلم در این زمینه ارائه گردد . این  راهکار سبب می شود تا دانش آموزان بر اساس علاقه مندی خود  در صنف های مختلف وارد شوند  و کسب در آمد کنند ،در نتیجه از حجم میلیون ها افراد متقاضی ، برای  ورود به دانشگاه کم می شود .

در بیشتر  کشور  ها  از جمله اسکاندیناوی  ،اکثریت افراد بعد از  فارغ التحصیلی از مدرسه ،در رشته هایی که دانش کسب کرده اند مشغول به کار می شوند و کسب در آمد می کنند  و تنها تعداد معدودی  از افراد که نیاز به تحصیلات عالیه دارند وارد دانشگاه می شوند .

همچنین ،در دانشگاه های ایران  ورود به دانشگاه سخت است  ،اما فارغ التحصیل  شدن از آن آسان است . این روند اشتباه است و لازم است تا  همانند دیگر کشور ها روند معکوس آن اجرا گردد .

در نتیجه می توان گفت  نیاز به مدرک  و دانشگاه  پدیده ی عمیق  سیاسی ،اقتصادی  و فرهنگی است .امروزه در مراکز خصوصی بیشتر به مهارت  و تجربه فرد  توجه می شود تا مدرک آن ها . برای  تغییر نگرش  به مدرک گرایی ،زیر ساخت های فرهنگی مد نظر  می باشند  .

این مطلب را هم بخوانید
راز موفقیت در کنکور

با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

برخی از مقالات

سرگرمی و ریاضی

دبیر ریاضی

کنکور ریاضی

با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید