طراح تست‌های ریاضی کنکور سراسری

طراح تست‌های ریاضی کنکور سراسری

طراح تست‌های ریاضی کنکور سراسری کیست؟تست ریاضی کنکور سراسری از کجا طرح میشود؟طراح تست کنکور سراسری کیست؟تست کنکور از کجا طرح میشود؟
تست استاندارد چیست؟تست کنکور سراسری چطوری طرح میشود؟پاسخ به سوالات بالا را در مقاله زیر می‌خوانید:

در مورد  استاندارد تست ممکن است تصور شود که تستی  استاندارد هست که  حداقل احتمال  اومدن  این تست  در کنکور سراسری بالای ۵۰  درصد  باشه‌
این مورد برای ازمون  هم  صادق هست. ازمونی که  ۵۰  درصد سوالات  احتمال  اومدن در کنکور رو داشته  باشند و اما در مورد اون  ۵۰  درصد.
اون  ۵۰  درصد باید جزو ابداعات خود  مولف باشد و  احتمال اومدن این  تست میتواند بسیار کم  هم باشه
من فکر مي کنم نظر بالا با اين پيش فرض مطرح شده که يک «مرجعيت استاندارد» براي طراحان تست هاي کنکور سراسري قائل شويم. من فکر نمي کنم طراحان کنکور دستور العملي براي طرح تست استاندارد داشته باشند و خود را مقيد به رعايت آن کنند. به نظر من ما بايد ؛ معيارهاي استاندارد دانستن يک تست را در درس هاي مختلف تعيين کنيم و سپس حتي با استفاده از آن، استاندارد بودن تست هاي سراسري را مورد ارزيابي قرار دهيم و تلاش کنيم معيارهايي را که با نظرات کارشناسانه و نظر جمعي به دست آورده ايم، در سطح جامعۀ آموزشي انتشار دهيم و جا بيندازيم. ضمناً احتياج به معيارهاي قابل سنجش داريم. چگونه مي توان احتمال آمدن يک سوال در کنکور را تعيين کرد و ديد که زير 50 درصد است يا بالاي 50 درصد؟ همين طور، شايد تشخيص اين که تستي از ابداعات طراح هست يا خير هم کار ساده اي نباشد.

این مطلب را هم بخوانید
رسیدن به بالاترین درصد ممکن در درس ریاضی

✅ تست استاندارد ؛ م این موضوع بر عهده
همکارانی است که مشغول تدریس و تالیف هستن چون خیلی تخصصی تر میتوانند بررسی کنند
البته ناگفته نماند که هرچه قدر سطح تست
به سطح کنکور نزدیک تر باشه استاندارد تر است !
اما متاسفانه طراحان کنکور چارچوب معینی ندارند !
پس این معیار غلط است‌
✅ اما آزمون استاندارد

شما می توانید جهت اطلاع در رابطه با صفر تا صد ریاضی کنکور به این صفحه بروید.

 

طراح تست های ریاضی کنکور سراسری

آزمونی هست که بچه ها رو به ۴ دسته تقسیم کند !

1⃣ بچه هایی که به اصطلاح سیاهی لشکر هستن
و به نظر میاد کسانی که درصد شون از ۲۰ به پایین
هست جز این دسته هستن ! چرا که در این بازه
بیشترین ترافیک و تعداد نفرات وجود دارند !

پس یک سری تست آسان برای این بازه باید باشد

2⃣ بچه هایی با درصد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد
یک سری تست متوسط برای جدا سازی این بازه
در آزمون وجود داشته باشد !

3⃣ بچه هایی با درصد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد
یک سری تست متوسط رو به بالا برای جداسازی
این بازه در آزمون وجود داشته باشد !

4⃣ بچه هایی که برای رشته های تاپ تلاش می‌کنند
هم بالای ۷۰ درصد پس یک سری تست سخت هم
برای این عزیزان در آزمون باشد !

شاید گفته شود که:

آزمونی استاندارد است که سوالات
۲۰ درصد آسان
۲۰ درصد متوسط
۳۰ درصد متوسط رو به بالا
۳۰ درصد سخت ( ۱۵ درصد چالشی )

 

طراح تست  ریاضی کنکور سراسری

البته آنچه در مورد ملاک های استاندارد بودن تست گفته شد واقعا ملاک‌هاي یک آزمون علمی نیست.
منظور از استاندارد بودن تست یا سوال،رعایت یکسری اصول و قواعد در طراحی آن است و ارتباطی با پیش بینی احتمال طرح آن سوال در آزمون ندارد.دوستان علاقه مند می توانند
در کتابهای «سنجش و اندازه گیری»اطلاعات مفیدی در مورد نحوه طراحی سوالات استاندارد و آزمونهای استاندارد پیدا کنند.

این مطلب را هم بخوانید
رسیدن به بالاترین درصد ممکن در درس ریاضی

وقتی در کنکور از  اصول و  چهارچوب های سنجش و اندازه گیری استفاده ای نمیشه، این موضوع و این کتاب چه فایده ای به حال  من معلم  یا  دانش اموز من داره؟
بله  اگر دانشجو ‌بودیم  یا اهداف دیگه ای داشتیم  این  درست  بود ولی برای ما که اینجا جمع شدیم و  دانش اموز چه چیزی مهم هست؟ ایا چیزی غیر از نتیجه خوب در کنکور مدنظرتون  هست ؟ پس خود کنکور باید  به عنوان  استاندارد ما در نظر گرفته  بشه‌.

بیشتر بخوانید:

ریاضی کنکور را چگونه بخوانیم؟

بهترین کلاس ریاضی کنکور آنلاین

قطعا  دستورالعملی دارند و معمولا  به صورت  مشخص و واحد اجرا  شده. حداقل در درس زیست و  حداقل در این چند  سال روند مشخص و  رویه  ثابتی در سوالات مشخص هست. به  فرض که ما  یک  تست کنکور را خارج  از  اصول استاندارد در نظر گرفته و مشخص کردیم ایا این ‌موضوع  فایده خاصی برای من یا  دانش اموز داره ؟ قطعا نداره‌. در مورد  درصد تشخیص هم  درس به درس متفاوت هست. اگر هم فرض کنیم که به گفته شما”در کنکور از  اصول و  چهارچوب های سنجش و اندازه گیری استفاده ای نمیشه”که فرض صحیحی نیست،با اینحال نافیِ نادرست بودن معیاری که برای”استاندارد بودن تستها و آزمونهای آزمایشی”اراِئه فرمودید،نیست.معیار برای استاندارد بودن تست این است که”حداقل احتمال آمدن آن تست در کنکور بالای 50 درصد باشه”سوالات مشخص من از شما این است که:

1.این معیار در کدام منبع یا مرجع معتبری ذکر شده است؟

2.شما به فرض مثال برای ده دوره کنکور آزمایشی،در طول یک سال،حدود500 تست طراحی می کنید.
اگر هیچکدام از تستهای طراحی شده در کنکور سراسری سال بعد نیامد،یعنی هیچکدام استاندارد نبوده اند؟
اگر همین تستها در کنکور دو سال بعد آمدند،از حالت غیراستاندارد به استاندارد تبدیل می شوند؟
اگر به فرض 5 تست مشابه بود،یعنی آن 5 تست استانداردند و مابقی نیستند؟و….ملاحظه می فرماییدکه تناقضات این معیار،زیادند.
از این گذشته اگر فرض بر صحت استدلال شما بگیریم،گفته ی بسیاری از همکاران را مبنی بر “استاندارد نبودن کنکورهای آزمایشی”تایید می کند.من خیلی به یاد ندارم که پس از برگزاری کنکور سراسری،موسسه ای از خیل موسسات برگزار کننده این کنکورها بتواند ادعا کند که حتی 10-20 درصد سوالاتش با سوالات کنکور همان سال مشابه بوده است.
از نظر من، استاندارد بودن یک آزمون ،بحث وسیعی است که استاندارد بودن طراح،استاندارد بودن سوالات،استاندارد بودن بودجه بندی،جامعه آماری و….را شامل می شود و شخصا با وجود نقاط ضعف،تنها کنکور سراسری را تا حد زیادی واجد شرایط می دانم.
در حال حاضر با تغییر کردن هر ساله طراحان سازمان سنجش آموزش کشور ؛ نمی‌توان گفت که سازمان سنجش رویه و استاندارد ثابتی برای طرح سوال در کنکور سراسری داشته باشد.لازم است که توسط دبیران پیشکسوت و با سابقه اصولی مدون برای این مهم به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شود‌.

این مطلب را هم بخوانید
رسیدن به بالاترین درصد ممکن در درس ریاضی
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید