روش های نوین تدریس ریاضی

روش های نوین تدریس ریاضی

روش های نوین تدریس ریاضی

برای رشد و آگاهی مردم وطنم

روش قصه خاطره –تمثیل در آموزش نوین ریاضی

در کتاب قصه درمانی یا متافورتراپی اثر دکتر علی  صاحبی ،که از روانشناسان به نام در حال حاضر ایران هستند ،اشاره شده است که اطلاعات خشک در ذهن نمینشیند .همراه شدن دیتا های ورودی به مغز در بستر یک داستان ،می تواند آن اطلاعات را تقریبا تا پایان عمر در ذهن ماندگار کند . چرا که آدمی  با  همزاد پنداری با شخصیت داستان برای خود در درس میگیرد  و به سادگی مطلب را می آموزد .

در کتاب فیلم درمانی از گری سالامون ،یکی از روش های تراپی در بیماری های اعصاب و روان، فیلم درمانی و قصه درمانی می باشد که بیمار  با همزاد پنداری با شخصیت فیلم راه رهایی خویش را خودش خواهد یافت .

شما می توانید برای مشاوره و اطلاع از دوره های آموزشی سامان سلامیان ، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
۰۹۲۱۳۳۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

در قران و سایر کتب الهی  نیز یاد دادن گاهی با داستانی همراه شده تا ذهن آدمی در برابر نصیحت و آموزش مقاومت نکند ،چرا که اگر توصیه یا نصیحتی مستقیم انجام شود ،افراد در برابر آن مقاومت کرده  و گارد می گیرند  و اصلا هدف آموزش به نتیجه نمی رسد . حضرت سعدی در آثار فاخرش همواره از تمثیل  و داستان برای ماندگار ساختن مفاهیم آموزشی خود در اخلاقیات و موضوعات اجتماعی استفاده کرده است . آموزه های والدی برای فرزندان نیز از طرف  پدر و به خصوص  مادر در قالب قصه به رشد آگاهی فرزند کمک می کند .

این مطلب را هم بخوانید
ویدیو آموزشی ریاضی - جذر سهمی

با این دلایل علمی ، مانایی مطالب  خشک ریاضی همراه با داستان  را از علت های موفقیت بیست و سه ساله خود در آموزش ریاضی می دانم . برایم جالب است که با گذشت زمان وقتی شاگردان قدیم را می بینم ،از من می پرسند که آیا فلان داستان یا خاطره  را هنوز تعریف می کنم یا خیر ؟ و متوجه می شوم که چه ساده توانستم  تا سالها آن مطلب را در ذهنشان بنشانم .

حتی شاگردانم که قصد  معلم شدن  دارند علاوه بر نوشتن حل مسائل ریاضی داستان ها و مزاح های مرا نیز یادداشت می کنند چون میبینند که خود ،با آن خاطرات و داستان ها میاموزنند .

در کتب جدید دبیرستان نیز  در فضیلت های کتاب کنکور ریاضی ،معلم مسئله را در قالب یک داستان کاربردی مطرح می کند  و در حقیقیت با هدایت بحث  بچه ها موضوع به نتیجه میرسد . معلم باید رهبر روند آموزش باشد . مشوق مسیر فکر کردن  و نه متکلم وحده .

روش های نوین تدریس ریاضی

روش های نوین تدریس ریاضی

در دهه شصت که به دبستان میرفتم ،برنامه از تلویزیون پخش می شد به نام معلم که ویژه معلمین بوده و در مورد شیوه های موثر آموزش بود . این برنامه به شدت مورد علاقه سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی  بود ،در قسمتی از آن برنامه مرحوم  نیر زاده  به تدریس الفبا در اول دبستان می پرداخت . وی مردی بود که  با لباس ملاهی مکتب خانه قدیم ،پای تخته می آمد  و شاگردانش هم روی زمین  مینشستند و با چووبی که در دست داشت مثل نقالان شاهنامه کلاس اول را آنچنان جذاب درس می داد که من که کلاس چهارم ابتدایی بودم شیفته یاد دادنش میشدم . جالب است ایشان در مدرسه علوی اسلامی و نیکان که از مدارس به نام و ریشه دار تهران هستند درس می داد و بعد از فوتش چه غوغا و بلوایی بین شاگردان قدیمش به پا شد چرا که عدم حضورش  راهیچ کس نمی توانست پر کند که واقعا هم توانست . آنچه نیر زاده را متفاوت میساخت سبک آموزش داستانگونه وی بود .

این مطلب را هم بخوانید
آموزش ریاضی

وقتی ذهن روی مطلبی مثلا ریاضی تمرکز می کرد ،بعد از مدت زمانی خشته و پر می شود ،خروج از مطلب همراه با خنده مثل تکان دادن یک گونی پر از برنج است  که یک وجب بالای گونی خالی می شود و فضایی جدید برای ظرفیتی جدید آزاد می شود .

لذا آنچه در کلاس های تربیت دبیر هم به معلم ها می گویم استفاده از تمثیل  ها ،خاطرات  و داستان هایی است که بستر ذهن را جهت هم یادگیری و هم ماندگاری مطالب آماده سازد . بنابر این آنچه در کلاس درس من از داستان و خاطره میبینید ،حکمتی دارد برای یادگیری . بهتر و ماندن مطالب در ذهن لذا عمدی است و بر اساس هدف یاد دهی بیشتر  و ماندگاری مطالب در ذهن مخاطب می باشد .

با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

برخی از مقالات

ریاضی تجربی

اساتید برتر کنکور

دبیر خصوصی حسابان

دبیر خصوصی ریاضی

با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید