روش خواندن حسابان

روش خواندن حسابان

روش خواندن حسابان

برای جا افتادن الگو های متعددی که در مساله های مربوط به یک فصل  حل کرده اید بعد از  چند روز دوباره آن ها را تکرار کنید  تا آن الگوها در ذهنتان نفش ببندد .

در این مقاله پیرامون بهترین روش ها برای موفقیت در درس ریاضی و حسابان صحبت می کنیم . سامان سلامیان بهترین معلم ریاضی روش خواندن درس ریاضی  ، حسابان  و اینکه چگونه ریاضی بخوانیم را بیان می کنند.

سعی کنید به طور مستمر  در هفته روی درس ریاضی وقت بگذارید مثلا 3 روز از هفته  به تمرین ریاضی بپردازید .

بلافاصله بعد از تدریس بخشی از درس توسط دبیر خود ،یک بار دیگر به جزوه ،کتاب و نکته های خود در منزل نگاهی بیندازید  و مثال های حل شده توسط دبیر را مجدد خودتان بدون نگاه کردن به جواب حل کنید .

دکتر سامان سلامیان با توجه به تجربه و دانشی که در این زمینه دارند می توانند شما را در جهت رسیدن به اهداف خود کمک کنند ، شما می توانید برای مشاوره و اطلاع از دوره های آموزشی ایشون با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
۰۹۲۱۳۳۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

در روز های بعدی تمرین های کتاب درسی  و کمک آموزشی خود را بدون نگاه کردن  به پاسخ نامه حل کنید حتی اگر سوال وقت گیربود نگران نشوید  .بدون توجه به زمان مشغول حل آن شوید .فراموش نکنید آنالیز سوال است که ،شما را توانمند خواهد کرد و به مرور ،توان حل مساله  را در شما افزایش خواهد داد .مطمئن باشید که پاسخ همیشه در محتوای سوال مستتر و پنهان است و اگر با دقت سوال را آنالیز کنید حتما پاسخ را خواهید یافت .

حتما بعد از انجام تمرین در بخش مورد نظر به کتاب کار آزمون مراجعه کنید و از همان بخش،از خودتان آزمون بگیرید . آزمون های اولیه این کتاب مویرگی هستند و به شما کمک می کنند تا آن درس در ذهنتان جا بیفتد . از آن جایی که سوالات در آزمون ها پراکندگی دارند و باعث تمر کز بیشتر  روی مبحث می شوند  و ضمنا هنر آزمون دادن را نیز از همین ابتدا به شما آموزش می دهند . به علاوه آزمون دادن باعث جمع بندی مطالب خوانده شده می شود .

سوالاتی را که از کتاب درسی ،کمک آموزشی و کارآزمون نتوانستید جواب بدهید یا نکته دار بوده اند را در روزهای بعدی دوباره حل کنید ،حتی این کار می تواند بیش از دوبار اتفاق بیفتد . یادتان باشد با حل مجدد سوالات ،ویژگی های مطالب یاد گرفته شده و نکته های حل مساله در ذهنتان تثبیت شده  و الگوهای لازم در حافظه تان شکل می گیرد ،یعنی شما را از یک تازه کار به یک کهنه کار حل مساله تبدیل می کند .

روش-خواندن-حسابان

در انتها توصیه می کنیم که هر گز از ماشین حساب برای بدست آوردن جواب استفاده نکنید . چنانچه یک روز درمیان به قدر یک ساعت و نیم تا دو ساعت مطالعه و تمرین داشته باشید  و سعی کنید که خودتان بدون کمک پاسخ نامه و یا دیگران پاسخ را بیابید حتما در 4 ماه آینده از پیشرفتتان تعجب خواهید کرد .

تازه کاران و کهنه کاران

کهنه کاران به دلیلی حل مسائل زیاد  و تمرین های پی در پی ،الگوی حل مسائل مختلف را در ذهن می پرورانند و از اینکه با مسائل سخت روبه رو شوند نمی ترسند و ساعت ها با آن کلنجار می روند ولی تازه کاران حوصله بررسی مساله راندارند و با چند یا حتی یک خطا سریع به پاسخ آن در پاسخ نامه رجوع می کنند ،بنابر این الگو ها در ذهنشان تثبیت نمی شود .

کهنه کاران تا به یک پارچگی در حل سوال نرسند شروع به حل نمی کنند و صرفا با کشیدن شکل و بر نداز کردن  سوال سعی در پیدا کردن نکته سوال می کنند و بعد از اینکه نتوانستند به خوبی سوال را کالبد شکافی کنند به صورت یکپارچه  شروع به پاسخ می کنند . ولی تازه کاران از همان ابتدا با دیدن سوال شروع  به حل می کنند  و به طور پراکنده  هر چه به ذهنشان می رسد را می نویسند و در آخر  نه تنها حل آن را نیافته اند بلکه سر در گم تر هم شده اند .

کهنه کاران  بر روی سوال تمرکز می کنند  تا بتوانند ابتدا محتوا و خواست اصلی سوال را دقیق و درست بفهمند ،پس از آن است  که جواب  از دل سوال بیرون می آید ولی تازه کاران حل مساله به صورت سوال توجه کافی ندارند و معمولا شتاب زده از روی سوال می گذراند  و تمرکزشان بر  روی جواب است ،غافل از این که جواب سوال را نباید ابداع کرد . بلکه جواب را باید در درون سوال کشف کرد .

این دانشمندان بعد از چنین آزمایش هایی توصیه می کنند که :

  • برای حل مساله از دیگران کمک نگیرید و سعی کنید خودتان با گذاشتن وقت و بدون خستگی سوال  را موشکافی کنید تا نکته های آن را درک نمایید .
  • از کشیدن شکل و توضیح موضوع برای خودتان غافل نشوید تا درک بصری از مساله پیدا کنید .
  • وقتی مساله ای را حل کردید چند مسئله مشابه آن را مجدد حل کنید.
  • بعد از حل مساله هایی که نکته دار هستند خودتان پارامتر های آن مساله را تغییر دهید  و یک مساله شبیه آن طرح کنید این کار باعث می شود خودتان را جای طراح سوال حس کنید .

با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

برخی از مقالات

اساتید برتر کنکور

چگونه ریاضی بخوانیم

هشت روش برخورد با ریاضی

بهترین دبیر ریاضی

کنکور ریاضی

با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید