انتصابات سوال ‌برانگیز و درخواست لغو آنها

انتصابات سوال ‌برانگیز و درخواست لغو آنها

انتصابات سوال ‌برانگیز و درخواست لغو آنها

✍️دکتر سامان سلامیان

معلم ؛ روانشناس و فعال آموزشی

در خبرها اعلام شد که در اقدامی غیرقانونی، مخبر چهار نفر را به‌عنوان اعضای متخصص و صاحب‌نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی برای عضویت در هیئت‌امنای سازمان ملی سنجش به مدت چهار سال منصوب کرده است: «رجبعلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، «رضامراد صحرایی» و «جمیله علم‌الهدی».

تصمیم‌گیرندگان اصلی این ماجرا افرادی هستند که میانگین سنی آن‌ها بالای ۶۰ سال است، و تجربه‌شان از کنکور و امتحان نهایی مربوط به چهل سال پیش می‌باشد. این افراد بر اساس همان تجربه‌ها می‌خواهند درباره مسئله‌ای مانند کنکور فعلی، تصمیم‌گیری کنند.

سازمان سنجش، که در نیم قرن گذشته یکی از بدون ایرادترین سازمان‌ها بوده است، چرا باید به‌طور ناگهانی دچار تغییر قانون شود و تبدیل به حیاط خلوتی گردد که زیر نظر مجلس نیست و قابل نظارت هم نمی‌باشد؟

با ایجاد سازمان ملی سنجش، آیا قرار است «سنجش» از وضعیت متمرکز و شفاف خارج شود؟ یعنی هر مرکز و دانشگاهی برای خود جذب دانشجو داشته باشد؟

آیا قرار است دست برخی افراد برای تقلب، خطا و انجام مفسده گسترده‌تر شود؟ آیا این اقدام توزیع رانت برای افراد خاص نیست؟

تاسیس سازمان ملی سنجش به‌جای سازمان سنجش چه معنای خاصی دارد؟

رئیس سازمان ملی سنجش توسط وزیر علوم تعیین نمی‌شود؛ بنابراین در صورت بروز هر خطایی نمی‌توان وزیر علوم را استیضاح کرد و این موضوع تنها یک معنا دارد: “عدم شفافیت”.

تصویر سازمان سنجش کشور-9777

متأسفانه، امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتاقی دربسته تبدیل شده است که بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان، دست به اقداماتی می‌زند که امکان اعمال نظر مردم در مصوبات شورا وجود ندارد و مجلس نیز نمی‌تواند بر این سازمان نظارت داشته باشد.

اخیراً خبر رسیده که چند نفر به‌عنوان اعضای متخصص این سازمان انتخاب شده‌اند که از نظر اهل آموزش اصلاً متخصص نیستند و در سمت‌های قبلی خود هم عملکرد موفقی نداشته‌اند. این اقدام به‌نوعی دهن‌کجی به خواسته‌های مردم است.

افزایش تقلب در آزمون‌های مهم و نابسامانی در برگزاری امتحانات نهایی، از جمله نتایج واضح این انتصاب‌هاست.

حضور افراد غیرمتخصص در سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، باعث بروز تقلب در آزمون‌های سراسری، پمپاژ ناامیدی در جوانان و ترغیب آن‌ها به مهاجرت خواهد شد و تبعات اجتماعی ناگواری به دنبال خواهد داشت.

به همین دلایل، درخواست اهل آموزش از رئیس‌جمهور این است که، در اسرع وقت نسبت به لغو این انتصاب‌ها اقدام کند.

از مصوبات شورا، همین بس که اجازه داده شد دانشجویانی که در خارج از کشور در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، برای ادامه تحصیل وارد کشور شوند و کنکور را دور بزنند!آیا این اقدام با مفهوم شفافیت و عدالت مطابقت دارد؟

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با استاد سامان سلامیان با این شماره ها۰۹۱۲۱۰۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های جزوات جدید سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴

تحلیل برنامه آموزشی مدارس در تابستان 1403

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید