شروع تدریس ریاضی انسانی
تدریس ریاضی انسانی با توجه به ضروریات امروز جامعه ایران توسط دکتر سلامیان به زودی شروع می شود.
دکتر سامان سلامیان: (مهندس عمران ، دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، مدرس ریاضیات کنکور ، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و دکترای روانشناسی عمومی )
یادگیری ریاضی انسانی
با توجه به سخت بودن یادگیری درس ریاضی انسانی در دبیرستان و دوره دوم متوسطه ، دشوار شدن درس ریاضی انسانی در کنکور سراسری و حذف دروس عمومی در کنکور و پررنگتر شدن درس ریاضی در قبولی داوطلبان رشته انسانی ، بعد از بیست و پنج سال آموزش ریاضیات کنکور، بر آن شدم تا براي افزایش درصد کشوری این درس، تجربه ربع قرن آموزش مفهومی را برای تدریس ریاضی انسانی بکار بگیرم.
از طرفی هم بهعنوان یک معلم ریاضی کنکور پرتجربه و هم به عنوان یک روانشناس تربیتی که با اهالی علوم انسانی در کارشناسی ارشد و دکترا ، ارتباط داشتهام ، میبینم که ضعف شدید در این حوزه و نیز آمار و روش تحقیق که اساس پژوهش و مطالعات کلان کشوری است ، به ضعفهای بزرگ در آموزش کشور، یادگیری عمومی ، ضعف مطالعات آماری در سلامت روان ، جامعهشناسی و اقتصاد و مدیریت انجامیده است.
بسیار مشاهده شده است که گاهی ، یک پزشک یا مهندس ، از مراجعه به روانشناس حذر میکند و او را که دانشآموخته علوم انسانی است را طرف مشورت و رهنمودخواهی قرار نمیدهد و این موضوع از قبول نداشتن سطح علمی و خط فکری مشاور روانشناسی است.
معتقدم که ضعف تفکر ریاضی و نداشتن دید منطقی و آماری و عدم وجود زبان مشترک بین پزشکان و مهندسین و دانشآموختگان رشتههای انسانی، مشاورین روان ، مدیران و تصمیمسازان حوزه اقتصاد ناشی از ریاضیات هست و باید در این زمینه کارهای اساسی صورت پذیرد.
دوره های آموزش ریاضی کنکور انسانی
به عنوان اقدام اول ، مصمم شدم برای داوطلبان کنکور انسانی ، دورههای آموزش ریاضی کنکور و بستههای آموزشی آماده کنم.
با یک گوگل ساده میتوان به آمار تاسفبار میانگین درصد ریاضی انسانی در کشور دست یافت. درصدهای منفی و صفر بیشمار و میانگین درصد بسیار کم ، حتی در قبولشدگان رشتههای پرطرفدار انسانی!
با زدن حداکثر شش تست از ریاضی انسانی در کنکور سراسری، میتوان در حد رتبهبرترهای رشته انسانی ظاهر شد.
متاسفانه در سالهای گذشته ، یادگیری زبان انگلیسی ، کسب مهارت در یک رشته ورزشی، یادگیری هنر و صنایع دستی یا یک ساز موسیقی به خارج از مدرسه و با صرف پول و هزینه توسط خانوادهها انجام شده است و این روزها حتی، یادگیری ریاضی هم در مدرسه انجام نمیگیرد و مستلزم صرف هزینه در بخش خصوصی است.
متاسفانه گاهی به علت مشکلات اقتصادی، برخی خانوادهها فرزند خویش را به رشته انسانی فرستادهاند تا از صرف هزینه کلاسهای خارج از مدرسه نجات یابند و یا دانشآموز، خودبهخود به علت ضعف در درس ریاضی از رفتن به رشته تجربی و ریاضی بازمانده و سر از رشته انسانی در آورده ولی با ضعیف بودن در درس ریاضی نمیتواند در رشته خوب دانشگاهی پذیرفته شود و یا به تحصیلات تکمیلی راه یابد.
مشکل بزرگتر در ارائه پایاننامههای ارشد و دکترا در رشتههای انسانی بروز میکند که عدم درک مناسب از ریاضیات و آمار سبب میشود که گاهی پژوهشهای انجام شده از دقت کافي برخوردار نباشند و قسمت آمار پژوهش توسط آمارگرهای دیگری انجام شود که به موضوع رساله یا پایاننامه احاطه ندارند و منجر به خطا در نتیجه پژوهش خواهند شد.
نتیجه همه این ضعفها در مدیریت کلان کشور ، اقتصاد ، مشکلات روان در جامعه ، ارتباطات سیاسی و بینالملل و آسیبهای اجتماعی رخ نشان داده است.
به عنوان یک گسترشدهنده علم ، تکلیف خود میبینم که برای ریاضیات در رشته انسانی، که به راستی مهجور و مغفول مانده است ، کاری هرچند کوچک انجام دهم . از شما همراه گرامی نیز ، تقاضای کمک و ارائه پیشنهاد هستم.
مردادماه یک هزار و چهارصد و دوTتهران