سبد خرید

نقش تکنولوژی در تعلیم دانش‌آموزان تیزهوش

امروزه نمی توانیم کاربرد تکنولوژی را به عنوان منبعی از اطلاعات، توسط نسلی که وابسته به تکنولوژی است ،نادیده بگیریم.

تکنولوژی به یک عامل ضروری در فرآیند رسیدن به مؤفقیت تبدیل شده است ؛ به خصوص در زمینه آموزش به علت نقش حیاتی آن در افزایش آگاهی و مهارت های دانش آموزان.

دسته ای از دانش آموزان که تکنولوژی در پیشرفت آن ها نقش عمده ای ایفا می کند، دانش آموزانی با استعداد های خاص هستند که نیاز های آموزشی منحصر به فردی دارند که اغلب در نظام آموزشی سنتی مورد بی توجهی قرار می گرفت.

آموزش استعداد های درخشان در اوایل قرن هجدهم آغاز شد. آموزش استعداد های درخشان عمدتا در پاسخ به نیاز های متغیر، خصوصا بعد از پرتاب ماهواره ی  اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه ی 1950 میلادی ،گسترش پیدا کرد، دیویس، ریم، و سیگل[1]، 2011(. با رنسانس [2]و تحول در تکنولوژی، تمام دنیا از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات 3در فرآیند آموزش استفاده کرد. در سلطنت بحرین، این اتفاق در سال 1986 میلادی با شکل گیری کمیته ی آموزش ویژه در وزارت آموزش برای مقابله با مسائل مربوط به دانش آموزان با نیاز های خاص، آغاز شد.

یعنی کندآموز ها، معلولان جسمی، دانش آموزان نابینا، ناشنوا، عقب مانده ی ذهنی و مستعد. بنابراین از آن زمان، دانش آموزان مستعد به عنوان دسته ای که نیازمندی های آموزشی خاصی دارند، توسط وزارت مورد توجه قرار گرفتند.

سپس بین سال های 2000 تا 2004 میلادی، با اجرای پروژه های متعدد در مرکز نگهداری استعداد های درخشان، تلاش های بیش تری برای نشان دادن توجه به این دسته از دانش آموزان صورت گرفت.

این مقاله قصد دارد به دو سؤال پیش رو پاسخ دهد:

1.یافته های کلیدی پژوهش درباره استفاده از تکنولوژی در آموزش استعداد های درخشان، چه هستند؟

2.پژوهش های آینده درباره ی آموزش استعداد های درخشان با توجه به پیشرفت های تکنولوژی، در چه زمینه هایی می توانند باشند؟

2.روش شناسی

برای گردآوری این مقاله، ما پایگاه داده های آنلاین را که شامل تحقیقات کامل و علمی پیرامون مسئله آموزش بود ،جستجو کردیم. با استفاده از کلید واژه های: تکنولوژی، با استعداد، و باهوش.

پس از مطالعه ی چکیده ی مقالات، ما 15 مقاله را از بین 300 مقاله بر اساس این دو اولویت طبقه بندی کردیم: الف( ارتباط آن ها با 6 بندی که در برنامه ی استاندارد آموزش افراد باهوش تعیین شده بود. و ب( تمرکز آن ها بر استفاده از تکنولوژی توسط دانش آموزان باهوش و معّلّمانشان.

 

3.بررسی مطبوعات

این مقاله با استفاده از استاندارد های 12گانه ی برنامه ریزی آموزش کودکان مستعد، که شامل یادگیری و پیشرفت ،ارزیابی، برنامه درسی و دستورالعمل، محیط های آموزشی، برنامه ریزی، و پیشرفت حرفه ای میشود، سازماندهی شده است.

 

.برنامه درسی و دستورالعمل به همراه تکنولوژی

تکنولوژی ها به عنوان ابزاری در جهت انتقال برنامه های آموزشی ،وسیله ای برای مدیریت و اداره ی آنلاین برنامه های آموزش افراد مستعد، و سکویی برای ساختن انجمن های یادگیری آنلاین، استفاده شده اند. همچنین، تنوعی از راه های استفاده از تکنولوژی در بهینه سازی برنامه ی آموزشی در این مقاله کشف شده اند که در قالب انواع مختلف طراحی و برنامه ریزی فعالیت های آموزشی، فعالیت های کلی اکتشافی ،فعالیت های تمرینی گروهی، تحقیق هایی در قالب گروه های کوچک یا انفرادی در رابطه با مشکلات واقعی، دسته بندی می شوند.

.برنامه ریزی به وسیله ی ابزار های تکنولوژی

انجمن ملی کودکان با استعداد)2010( تأکید می کند که باید به دانش آموزان مستعد فرصت انتخاب از بین برنامه های آموزشی مختلف داده شود؛ فرصت های آموزشی شخصی سازی شده از طریق مطالعه مستقل، مربیگری ها ،دوره های کارآموزی، و دوره های آنلاین.

در سال 2015  در یک روستا مطالعه ای را اجرا کردند که در آن یک آزمایشگاه یادگیری مجازی4 را در مدرسه ای در منطقه ای روستایی راه اندازی کردند تا با دانش آموزان باهوش ملاقات کنند. آن ها به این حقیقت پی بردند که برنامه ی آزمایشگاه یادگیری مجازی، بویژه آموزش آنلاین، می تواند ابزاری مؤثر در جهت فراهم آوردن تکالیف آموزشی برای دانش آموزان مستعد در مقطع دبیرستان باشد، که شامل کم هزینه بودن آموزش، رضایت مندی دانش آموز و والدین، فراهم آوردن امکان شخصی سازی سرعت کار ها در مناطق دارای استعداد، و موارد دیگر می شود.

رابطه ی قابل توجهی بین افزایش ظرفیت آموزش افراد باهوش، با تکنولوژی وجود دارد.بدین معنی که آن ها تأکید می کنند که بدون استفاده از تکنولوژی، مؤسسات آموزشی نمی توانند حجم عظیمی از داده های دانش آموزان و آموزگاران را مدیریت کنند، مواد آموزشی را سازماندهی کنند، و کار های اجرایی مؤثری را برای آن برنامه های کشوری یا حتی جهانی که منابع محدودی دارند، انجام دهند.

تکنولوژی و ارزیابی

دانش آموزان باهوش می توانند با استفاده از انواع مختلف ارزیابی ها مورد سنجش واقع شوند. از جمله ارزیابی هایی برای تشخیص هوش و استعداد، ارزیابی های مداوم یادگیری دانش آموزان، و ارزیابی هایی که یک برنامه ی آموزشی مخصوص به افراد مستعد را با توجه به میزان پاسخ دهی به نیاز های آنان، می سنجد.

 

 

ادامه دارد….

 

دیدگاه‌ها ۰