چگونگی تاثیر معدل در کنکور

چگونگی تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل و سابقه تحصیلی بر کنکور ،به‌صورت پنجاه درصد قطعی ،به ضرر داوطلبان گروه تجربی بوده و از نظر علم ریاضی درست نیست!سامان سلامیان هستم و در مورد نحوه تاثیر معدل بر آزمون سراسری در این مقاله صحبت می کنم . موضوع تاثیر معدل بر کنکور ،در بین داوطلبان پیچیده بود و این قانون برای آن ها ثبت شد که ۲۵ تا ۳۰ درصد سوابق تحصیلی می تواند تاثیری مستقیم بر قبولی کنکور داشته باشد . برای روشن شدن این موضوع مثالی ریاضی بیان می کنم .اگر شما هم جز داوطلبان کنکور هستید حتما مقاله زیر را مطالعه کنید .

 لازم است تا در ابتدا مقدمه ای در رابطه با میانگین بیان شود ،به طور کلی میانگین ها نمی توانند شاخص ها و معیار های خوبی برای قضاوت باشند ، فرض کنید که دمای بدن انسان  در حالت طبیعی ۳۷ درجه سانتیگراد است ،اگر نیمی از بدن انسان را به لحاظ وزنی به دمای زیر صفر درجه برسانیم  و نیمی از بدن را  به ۲۰۰ درجه سانتیگراد برسانیم ،به طوری که  معدل دمای بدن در حدود ۳۷ درجه باشد ،در این حالت چیزی از بدن انسان باقی نمی ماند . پس می توان گفت میانگین ،معیار خوبی برای  سنجش میزان اطلاعات یک شخص در یک عرض نمی باشد .

تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور

 زمانی که  قصد بر اندازه گیری میانگین وزنی است ،و تراز یک شخص  در یک آزمون سخت زیست شناسی  که هیچ  فردی در کل کشور  در این آزمون ۱۰۰ درصد  موفق نبوده است ،دانش اموزی موفق است که این آزمون را با نتیجه ۱۰۰ بزند ،تراز این داوطلب  بسیار بسیار بالا می رود .  اما اگر  این فرد در درس زیست شناسی نمره ۲۰ را کسب کرده باشد ،تعداد  ۲۰ ها در درس زیست شناسی   به میزانی است که  چون تراز میزان سختی و برتری داوطلب  را نسبت به سایر داوطلبان نشان می دهد  با اینکه  فرد نمره ۲۰ را به دست آورده است ،اما تراز او در درس زیست شناسی با نمره بیست در حدود ۹۰۰۰ شود . اگر  قصد بر این باشد که این معدل را به صورت ۵۰ ،۵۰  میانگین وزنی بگیریم می توانیم از معادله ۵۰درصد  ضبدر ۹۰۰۰ +۵۰ درصد ، ضربدر ۱۲۰۰۰ تقسیم بر مجموع ضرایب استفاده کنیم . همچنین می توان از ۵۰ درصد فاکتور بگیریم . اگر این حالت را برای میانگین در نظر بگیریم به ضرر دانش آموز نمونه می گردد ، درست است که هر  دو این معادلات از جنس تراز هستند ولی چون   در دو جامع  مختلف و با فراوانی نسبی مختلف سنجش صورت گرفته ،ارزش یکسان ندارند ،به طور مثال زمانی که ما در درسی مثل زیست شناسی و یا ریاضی  درصد ۱۰۰ ،خیلی به سختی در تعداد زیاد داوطلب به دست آید ،این  تراز بسیار ارزشمند تر از زمانی است که شما در درسی که تعداد زیادی نمره ۲۰ را گرفته اند ،شما هم نمره ۲۰ را بگیرید .

سامان سلامیان با ارائه ای برنامه ای هدفمند و دقیق راه موفقیت در کنکور را برای دانش آموزان هموار می سازد .برای مشاوره و شرکت در کلاس های تقویتی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید : ۰۹۲۱۳۳۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

فرض کنید پدری  که تنها  کارنامه شما را از مدرسه تحویل می گیرد و زمانی که  دبیر ریاضی  یا حسابان  به  او گزارش می دهند که   فرزند شما نمره ۱۲ را گرفته است ،در این زمان تنها کاری  که می کند   سرزنش کردن دانش آموز است ،اما در این زمان  دبیران  از این کار پدر جلوگیری می کنند و می گویند که   تنها فردی که در تهران توانست نمره ای غیر تک را کسب کند   فرزند شماست  ،در این حالت این دانش آموز نیاز به تقدیر و تشکر دارد . اما زمانی هم در نظر بگیرید که  همه  دانش آموزان نمره ۲۰ را کسب کرده اند و شما  نمره ای ۱۲ یا ۱۶ گرفته اید ، و والدین  دانش آموز  از او تقدیر می کنند ،اولیا مدرسه  آگاه هستند  و از این دانش آموز تقدیر نمی کنند،زیرا  شاگردان بسیاری در این درس نمره ۲۰ را به دست آورده اند .

در نتیجه نمی توان تراز نمره درسی  ۲۰ در درس زیست شناسی با تراز  مثلا ۹۰۰۰ ارزش بسیار اندکی  نسبت به درسی مثل درصد بالای آن در کنکور سراسری قرار داد .

مثالی دیگر

در یک جمعیت زیاد  زمانی که  شما نقطه پرت منحنی باشید  به آن معنی که به صورت برجسته ،پایین تر یا بالاتر از  دیگران باشید ،این خیلی ارزشمند تر است .در این موارد نمی تواند این مورد را با با فراوانی نسبی افرادی که شبیه آن نمره را بیشتر کسب کرده اند  بررسی کرد .

یک تحلیل آماری بسیار دقیق  یکی از دوستان بنده که فوق دکترای آمار دارند  در حال بررسی این  مورد  می باشد ،این  مقاله در این جا پایان نمی یابد  و ادامه دار است .

همچنین لازم به ذکر است که

اگر ۵ نفر در یک کلاس نمره ۱۳ به بالا را کسب کرده اند و ۵ نفر دیگر در کلاسی دیگر نمره ای ۷۳ به بالا را به دست آورده اند  درست است که فاصله این اعداد  انقدر نمی باشد اما افرادی که  در قسمت نمره از ۱۰۰ سنجیده شده اند اختلاف  ۰/۰۱ دارند و افرادی که از  نمره ۲۰ با یکدیگر مقایسه می شوند اختلافی ۰/۰۵دارند  و نمی توان گفت که این دو کلاس  هر دو از نظر تراز با یکدیگر برابرند . از نظر شاخص های آماری لازم است تا تمام موارد بررسی شود و فرمولی به این سادگی ندارد . این موضوع در حال بررسی آماری است و در مقالات بعدی برای شما ارائه می شود .

با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

برخی از مقالات

کنکور

اساتید برتر کنکور

دبیر خصوصی حسابان

دبیر خصوصی ریاضی

با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

 

 

پاسخ

نوزده − 13 =