شوخی در کلاس آری یا خیر؟

شوخی در کلاس آری یا خیر؟

آیا استفاده از تکنیک های طنز درکلاس موثر است، یا کلاس های خشک و ساکت؟ میزان یادگیری در کدام یکی از این کلاس ها بیشتر است؟ به طور حتم تمام دانش آموزان شرکت در کلاس های همراه با شوخی و خنده را دلپذیر تر می دانند، اما آیا به درستی همین طوراست ؟

هنگام تدریس شوخ طبعی معلم تکنیکی برای ارایه درس دلپذیر تر برای دانش آموزان است . ولی شوخ طبعی دارای ظرافت هایی است که اگر رعایت نشود باعث توهین، تحقیر و…..خواهد بود.

شوخی در کلاس آری یا خیر؟

شوخی در کلاس آری یا خیر؟

می توان با یک طبقه بندی این مرزها را مشخص کرد

شوخ‌طبعی انواع مختلفی دارد،مارتین نظریه جدیدی در مورد شوخی ارائه کرد و شوخ‌طبع‌ها را به چهار سبک تقسیم کرد:

  1. شوخ‌طبعی پرخاش‌گرانه:در این نوع شوخ طبعی، شخص به راحتی با افراد شوخی می کند، اما اصلا برای او اهمیت ندارد که آیا او با این نوع شوخی تحقیرمی شود یا خیر.اگر بخواهیم مثالی از این موضوع بیان کنیم می توان گفت، فرض کنید در یک مجلس مهمانی نوع پذیرایی میزبان را به شوخی می گیریم، این نوع شوخی، کاملا شوخی از نوع پرخاشگرانه می باشد. خیلی از افراد به راحتی با عنوان شوخی حرف های طعنه آمیز و کنایه ای خود را به دیگران منتقل می کنند.هزل و هجو دیگران در ادبیات قدیم ما شوخی پرخاش‌گرانه محسوب می شوند.

2.شوخ‌طبعی خودشکنانه: نوع دیگری از شوخی طبعی پرخاشگران با  شوخ طبعی خودشکنانه شناخته می شود . در این نوع از شوخی فرد تنها به دلیل خوشحالی و خنده جمع، خودش را تحقیر می کند . به این معنی که  فردبا مسخره کردن و خواری خود، تنها سبب خنده دیگران در کلاس درس می شود .

3.شوخ‌طبعی خود ارزنده‌ساز:شوخی با مشکلات پیش رو با عنوان شوخی خود ارزنده ساز شناخته می شود . این نوع شوخی  نیاز به جمع افراد ندارد و حتی فرد به تنهایی و در خلوت خودش با مشکلات روبه رو شوخی می کند . اگر بخواهیم مثالی از این نوع شوخی بیان کنیم می توان گفت،  شما قبولی در کنکور را همچون دهانه تنگ قیف می دانید   که برای گذراندن از آن لازم به رژیم لاغری هم باشد .

4. شوخ‌طبعی پیوند دهنده: این نوع شوخی با هدف خندان جمع انجام می شود . در شوخی طبعی پیوند دهنده، فرد بدون تحقیرهیچ شخصی، محیط و جمع را خندان و شاد می کند.این نوع شوخی نه موجب آزار شخصی می گردد و نه فرد به خود توهین می کند .

سامان سلامیان با ارائه برنامه ای هدفمند و دقیق راه موفقیت در کنکور را برای دانش آموزان هموار می سازند .شما می توانید برای شرکت در کلاس های تقویتی با شماره های زیر تماس بگیرید : ۰۹۱۲۱۰۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

یک معلم خوب و حرفه ای  چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

داشتن دانش مربوطه

داشتن صداقت

داشتن روحیه کار تیمی

داشتن کاریزما

داشتن روحیه تعامل

داشتن قدرت مدیریت

داشتن مهارت انتقال دانش

و …..اما بارزترین این ها، داشتن روحیه انتقاد پذیری است .

افرادی که انتقاد پذیرهستند میتوانند تمام خصوصیت های بالا را بدست بیاورند و جالب است بدانید خصلتهای بالا بدون مدیریت انتقاد خیلی کارساز نیست .

کلام آخر

در آخر می توان گفت، مشاورین و دبیران قبل از شرکت در کلاس های درسی باید با قوانین و قواعد کلی آشنا باشند، اینکه چگونه محیط کلاس را مدیریت کنند تا درصد یادگیری دانش آموزان بالا رود.  در این مقاله در رابطه با مشخصات یک دبیرخوب وحرفه ای صحبت شد.طنز در کلاس قواعدی دارد که باید  به آن ها توجه کرد، بهتر است شوخی و طنز خارج این حیطه های ذکر شده نباشد تا موجب آسیب به خود و دیگران نشوید.

پاسخ

بیست + یازده =

Call Now Button