داستان سرایی در آموزش ریاضی

 داستان سرایی در آموزش ریاضی

سامان سلامیان در ادامه به بررسی نقش داستان سرایی دریادگیری و آموزش ریاضی می پردازند.  اگر دانش آموز خود یادگیری و خود آموز یاری را داشته باشد ، باید با کمک یک داستان  بتواند بیان کند که در یک صفحه مختصات چه  اتفاقاتی برای یک خط و منحنی می افتد ،در واقع  با اطمینان بیان کند که این منحنی به کجا می رود و از از کجا می آید .

دانش آموز برای تابعی  که دامنه آن مجموعه اعداد حقیقی است  هر بار به متغیر x  آن منفی بی نهایت بدهد  و عرض آن نقطه را بیابد  ،به طور مقال فرض کنید اگر تابع درجه فرد باشد،مثلا x  به توان  ۳ باشد ،تابع X3+4X+5مدنظر باشد ،زمانی که منفی بی نهایت به این تابع داده شود دانش آموز می تواند تشخیص دهد که درجه  قوی تر مهم تر  است ،و برای تابع می تواند این حدس را بزند که  در مسابقات  طناب کشی  فرد نیرومندی که جلوتر از همه می ایستد توانمندی بیشتری  در برنده شدن اون گروه دارد ،تا کسی که  تنها ته طناب را گرفته تا زمین نخورد ،بنابر این  با گرفتن  منفی بی نهایت عرض  منفی بی نهایت را گزارش می کند  و اگر X  برابر   با مثبت بی نهایت باشد باز جمله پر توان حاکم است  و می توانیم  مثبت بی نهایت را گزارش کنیم . تمام این ها نشان می دهد  که تابع ما به صورت چند جمله ای که به صورت پیوسته است،  از ناحیه سوم شروع  و به ناحیه اول ختم می شود .

داستان سرایی در آموزش ریاضی

داستان سرایی در آموزش ریاضی

در این حالت اگر با مفهوم مشتق آشنا باشید واز این نتیجه مشتق گرفته شود  و مشتق آن همواره مثبت باشد  یعنی این تابع  اکیدا صعودی است و تابعی که فقط  بالا می رود  ،با تجسم  شکل در ذهن خودش  متوجه می شود که این تابع  فقط و حداکثر یکبار  به محور X  ها برخورد می کند ،بنابراین تک ریشه در مجموعه اعداد حقیقی است  و از طرفی اگر  هر خط افقی رسم شود ، به عنوان آزمون خط افقی هر Y   با یک X در ارتباط است  و تابع یک به یک است  و همانطور که می دانید تابع یک به یک وارون پذیر  است .

و حالا داستان هایی که می توان در این مقاله پیدا کرد این موارد هستند ،حرکت تابع  در صفحه و اینکه  تابع از پایین به بالا می رود. می توان به این صورت خاطر نشان کرد که ابرویی که از دست رفت  بر نمی گردد ،یعنی تابعی که  به سمت بالا میرود دیگر بر نمی گردد  و محور X ها را قطع نمی کند.

سامان سلامیان با ارائه ای برنامه ای هدفمند و دقیق راه موفقیت در کنکور را برای دانش آموزان هموار می سازد .برای مشاوره و شرکت در کلاس های تقویتی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید : ۰۹۲۱۳۳۶۳۱۹۸ – ۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

یا موضوعی که در توابع چند جمله ای ، جمله قوی تر حاکم  و غالب است ، به این معنی است که  آنچه که مهم تر است برای ما حرف می زند . به طور مثال  یک موتور سوار در خیابان که با موتور  به عنوان یک کیف زن دیده می شود  و کیف خانمی را میزند ،اگر آن خانم جیغ می زند  تنها برای چیز های با ارزشمند در داخل کیفش است مثل گوشی هوشنمندش که قیمتی بالا دارد ،مهم ترین و ارزشمند ترین چیزی  که در داخل کیفش است  و بنابر این در یک تابع

X3+X2+X  که به سمت بی نهایت می رود ،جمله قوی تر و پر توان حاکم است  و یک دبیر ریاضی هم می تواند با زدن این مثال ها به آموزش و یادگیری ریاضی کمک کند  و در حقیقت داستان گفتن و ارتباط بعضی قسمت های ریاضی به بعضی از فیلم ها  و شخصیت دادن به   بعضی از مطالب می تواند به ماندگاری  مفاهیم درس به بچه ها کمک کند ،سامان سلامیان بهترین دبیر ریاضی در ۲۵ سال تجربه آموزش  در ریاضی ، به خوبی از این  موضوع استفاده کرده اند و دانش آموزان بسیار موفقم  در درجه دکترا و پسا دکترا در خارج کشور  ،همیشه مثال هایی که  سر کلاس استفاده می کرده ام را به یاد دارند و زمانی که با هم دیدار می کنیم هنوز از آن ها یاد می کنند و این برای من بسیار جالب است .

با تشکر مدیریت سایت مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

برخی از مقالات

چگونگی تاثیر معدل در کنکور

کنکور

اساتید برتر کنکور

با تشکر مدرسه تخصصی ریاضیات سامان سلامیان

پاسخ

11 + هشت =